Strona główna | Wydanie Drukowane
Rok wydania: Numer:
‹‹‹ poprzednia123456789101112następna ›››
Forum Budowlane 2017/5

Szanowni Czytelnicy

Transport ponadnormatywny, zwłaszcza ten najcięższy, poza odpowiednimi naczepami, potrzebuje także cięgników dużej mocy. Pojazdy tworzące zestawy z naczepami do transportu maszyn budowlanych i dużych elementów na budowy nie mają znaczącego udziału w sprzedaży w Polsce. Do tego zapotrzebowanie częściowo zaspokajane jest przez import używanych ciągników z krajów europejskich. Szacuje się, że wraz z nimi roczna sprzedaż nie przekracza kilkunastu sztuk. Oczywiście pojazdy do transportu ponadgabarytów mocno różnią się między sobą, przede wszystkim pod względem tego o jakiej wielkości DMC zestawy mogą tworzyć (str. 28).

Dużo dzieje się natomiast w naczepach. Doskonałym przykładem innowacji, która ostatnio pojawiła się na rynku jest system Hydra-deck. Umożliwia hydrauliczne i zdalne powiększenie szerokości naczepy do 3,2 m, a tym samym na transport maszyn o dużych gabarytach (str. 30).

30 maja, w Zawierciu odbędzie się zaś pierwsza impreza branżowa z cyklu „Naczepomania”. Wśród wystawców będą producenci naczep, pojazdów, części zamiennych, akcesoriów i osprzętu dla segmentu pojazdów ciężarowych. Miesięcznik „Forum Budowlane” jest jednym z partnerów tego spotkania.

Życzę przyjemnej lektury

Tadeusz Bąk
Dyrektor wydawnictwa

Forum Budowlane 2017/4

Szanowni Czytelnicy

Według danych szacunkowych Stowarzyszenia Producentów Cementu, rok 2016 był trzecim z kolei, w którym nie odnotowano spadków sprzedaży cementu. Była ona na poziomie 15,7 mln ton, czyli ok. 2% większa niż w 2015 roku. Optymistyczne są także prognozy, które przewidują, że sprzedaż cementu w Polsce w 2017 roku wyniesie 16,1 mln ton, a w 2018 roku może osiągnąć aż 17 mln ton.

Blisko 30% z całej produkcji cementu będzie wykorzystane w budownictwie infrastrukturalnym. W Polsce mamy już 650 km betonowych dróg ekspresowych i autostrad, w tym najdłuższy, 154-kilometrowy odcinek A4 Zgorzelec – Bielany Wrocławskie. Do tego należy jeszcze dodać około 800 km dróg lokalnych, również betonowych. W planach do 2020 roku jest budowa kolejnych 800 km dróg w technologii betonu cementowego. W trakcie realizacji jest między innymi 140-kilometrowy odcinek A1 Tuszyn – Częstochowa – Pyrzowice.

Do wielokrotnie przytaczanych zalet nawierzchni betonowych należą m.in. dobra widoczność drogi, brak efektów koleinowania czy duża przyczepność, ale przede wszystkim o ponad połowę niższe koszty budowy i utrzymania. Według badań przeprowadzonych w Niemczech, również wskaźnik wypadkowości jest niższy w przypadku autostrad betonowych o 32%.

Co prawda do budowy betonowych autostrad konieczne jest zastosowanie specjalistycznych maszyn, ale już w przypadku dróg lokalnych wystarczą porządne układarki do nawierzchni asfaltowych (str. 52).


Życzę przyjemnej lektury

Artur Kuźmiuk
Redaktor naczelny

Forum Budowlane 2017/3
Szanowni Czytelnicy

W najnowszym wydaniu miesięcznika chciałbym zwrócić Państwa uwagę na dwa tematy. Pierwszy, nietypowy, nie był jeszcze poruszany na naszych łamach, chociaż związany jest z kwestiami bezpieczeństwa. Chodzi o właściwą organizację prac przy czynnym ruchu drogowym. Różnorodność robót wykonywanych w bezpośredniej styczności z czynnym pasem jezdni jest bardzo szeroka. Zaczynając od głębokich wykopów wąskoprzestrzennych, przez montaż oznakowania pionowego lub sygnalizacji świetlnej, po całoroczne utrzymanie. Odbywający się ruch pojazdów sprawia, że drogi takie są otwartymi placami budowy. Aby nie doszło do tragedii, każde zadanie powinno być zatem odpowiednio zaplanowane oraz właściwie oznakowane (str. 12).

Drugi artykuł ma związek z wiosną, a tym samym z rozpoczynającymi się bardziej intensywnymi robotami, również na drogach. Jest to dobry moment na przeprowadzenie przeglądu technicznego maszyn. Jeśli przed sezonem zimowym zostały należycie przygotowane, to pozostaje tylko kontrola sprawności podstawowych elementów i układów. Autor podpowiada, na co należałoby zwrócić uwagę, by uniknąć niepotrzebnych awarii maszyn, a tym samym przestojów podczas pracy (str. 20).

Zachęcam również do lektury pozostałych artykułów

Tadeusz Bąk
Dyrektor wydawnictwa

Forum Budowlane 2017/2

Szanowni Czytelnicy

Z początkiem stycznia weszła w życie nowelizacja ustawy o VAT. Jedną z ważniejszych zmian, jakie wprowadza jest rozszerzenie zakresu mechanizmu odwrotnego obciążenia VAT na blisko pięćdziesiąt rodzajów usług budowlanych, w tym m.in. prace związane z rozbiórką i burzeniem obiektów budowlanych, montaż i demontaż rusztowań, czy prace tynkarskie i betoniarskie. Czy nowelizacja, mająca na celu uszczelnienie systemu poboru podatku od towarów i usług nie przysporzy jednak problemów finansowych podwykonawcom budowlanym? Powiedzmy jasno, będą oni mogli odzyskać VAT dopiero przez zwrot z urzędu, gdy rozliczy go generalny wykonawca, co może potrwać nawet kilka miesięcy.

To jednak nie wszystkie ważne zmiany, jakie czekają branżę budowlaną w bieżącym roku.

20 stycznia 2017 r. światło dzienne ujrzało Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z 11 stycznia 2017 r., zmieniające dotychczasowe rozporządzenie w sprawie bhp podczas eksploatacji maszyn i innych urządzeń do robót ziemnych, budowlanych i drogowych. Zmniejsza ono obowiązki dotyczące szkoleń operatorów, co ma ułatwić działalność firm budowlanych. Pytanie tylko czy nie kosztem bezpieczeństwa? Zmiany zaczną obowiązywać operatorów od 1 kwietnia, a więcej na ten temat można przeczytać w artykule na str. 37.

Życzę przyjemnej lektury

Artur Kuźmiuk
Redaktor naczelny

Źródło: Forum Budowlane, nr 2 (248) 2017
‹‹‹ poprzednia123456789101112następna ›››
TEMAT MIESIĄCA
Jest szansa na wzrost. Rynek rozściełaczy do betonu

Przed nami kilka lat wzrostu sprzedaży dużych rozściełaczy do betonu, co wiąże się rzecz jasna z planowanymi inwestycjami drogowymi. Są też szanse na to, że beton zagości w większym stopniu także w powiatach. Czytaj dalej
POLECAMY