Żurawie przy lotnisku

Ocena: 0
8428
O tym, że sąsiedztwo lotniska wprowadza znaczne obostrzenia wiedzą miedzy innymi firmy specjalizujące się w wynajmie wysokiego sprzętu budowlanego. Jedną z ciekawszych inwestycji, gdzie ma to miejsce jest budowa firmy Alpine Construction Polska w najbliższym sąsiedztwie Lotniska Chopina w Warszawie. Wykorzystywane są tam dwa żurawie wieżowe obsługiwane przez firmę Lambor.

Fot. Forum Budowlane

Wymagania lotniska wymusiły montaż żurawi w dwóch etapach, miały rosnąć wraz z powstającym budynkiem, docelowe wysokości pracy zostały zmniejszone o 12 m, do minimalnych wysokości umożliwiających bezpieczną pracę operatorom. Postęp prac spowodował konieczność podniesienia żurawi do docelowych wysokości, jednak ograniczenie przestrzeni uniemożliwiło użycie do tego celu dźwigów samojezdnych. Operację podwyższania przeprowadzono za pomocą klatkowania. Metoda ta nie wymaga demontażu poziomych elementów żurawia oraz ogranicza do minimum potrzebne miejsce na placu budowy.


Operacja podwyższania została przeprowadzona metodą tzw. klatkowania
Fot. Forum Budowlane



Transport kolejnego elementu wieży
Fot. Forum Budowlane


Operacja klatkowania żurawi na Okęciu odbywała się w pierwszych dniach czerwca. Pracę tę przeprowadziła krakowska firma Lambor, wcześniej montująca na tej budowie żurawie dla firmy Alpine, oraz zajmująca się ich bieżącą obsługą i serwisowaniem.

Sama operacja z pozoru prosta i nieskomplikowana jest jedną z najniebezpieczniejszych, jakie można przeprowadzić. Wymusza olbrzymie obostrzenia warunków pogodowych, w jakich można ją przeprowadzić. W kluczowym momencie masa całej poziomej konstrukcji żurawia (czyli wysięgnika, obrotnicy i przeciwwysięgnika z całym balastowaniem) przenoszona jest na wieżę jedynie za pomocą samej klatki – obrotnica jest wtedy odkręcona od wieży i uniesiona na ponad 4 m. Ustawienie wieży wymusza kierunek, w którym zwrócony musi być wysięgnik celem podawania kolejnych sekcji wieży. Kluczowym problemem podczas operacji jest wiatr, jego siła oraz kierunek. Prędkość wiatru nie może przekraczać 10 m/s, a jego boczny kierunek w stosunku do wysięgnika uniemożliwia przeprowadzenie prac.


Żurawie Liebherr 280EC-H 12 Litronic, serwisowane przez firmę Lambor, na budowie realizowanej przez Alpine Construction Polska w sąsiedztwie Lotniska Chopina w Warszawie
Fot. Lambor


Załamanie pogody na początku czerwca znacznie utrudniło przeprowadzenie klatkowania, jednak dzięki wytrwałości serwisu firmy Lambor udało się zrealizować wszystkie konieczne prace. Na inwestycji rozbudowywano żurawie firmy Liebherr typu 280EC-H 12 Litronic, posadowione na wieży 256HC.

Forum Budowlane, nr 6 (193) 2012
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -

Polecane firmy

Polecamy

Polecamy

Które z niżej wymienionych minikoparek są Ci najlepiej znane?















GŁOSUJ

Jakie znasz koparki kołowe z napędem elektrycznym?





GŁOSUJ