Strona główna | Techniki i technologieZasilanie LNG dorównuje konwencjonalnemu

Zasilanie LNG dorównuje konwencjonalnemu

Jak się okazuje użycie do napędu samochodów ciężarowych o dużej ładowności skroplonego gazu ziemnego lub biogazu nie musi oznaczać spadku osiągów. Pozostają one identyczne jak w pojazdach napędzane konwencjonalnym silnikiem wysokoprężnym. Dodatkową zaletą jest mniejsza o 20–100% emisja dwutlenku węgla, zależnie od stosowanego paliwa.

Wersja FH LNG zapewnia osiągi porównywalne z wersją FH napędzaną konwencjonalnym silnikiem wysokoprężnym, lecz przy emisji CO2 mniejszej o 20–100%
Fot. Volvo Trucks


Zamiast obiegu termodynamicznego Otto, stanowiącego konwencjonalne rozwiązanie stosowane w silnikach gazowych, silniki Volvo FH LNG i FM LNG pracują według obiegu Diesla. Dla użytkownika pojazdu gazowego oznacza to brak kompromisów pod względem właściwości jezdnych, ekonomiki paliwowej i niezawodności. Gazowy, 13-litrowy silnik Volvo G13C Euro 6 z układem wtryskowym Common Rail i wtryskiwaczami z osobnymi rozpylaczami dla gazu i oleju napędowego, dostępny jest w dwóch wersjach: o mocy 460 KM i maksymalnym momencie obrotowym 2300 Nm, oraz o mocy 420 KM i momencie 2100 Nm. Są to parametry identyczne, jak w analogicznych silnikach spalających olej napędowy. Także zużycie paliwa jest porównywalne z konwencjonalnymi silnikami wysokoprężnymi Volvo, a jednocześnie jest ono niższe niż w standardowych silnikach gazowych. Napęd przenoszony jest za pomocą skrzyni biegów Volvo I-Shift. W układzie oczyszczania spalin zastosowano katalizator SCR i filtr cząstek stałych.


Paliwem stosowanym w nowych silnikach jest skroplony gaz ziemny (LNG) lub skroplony biogaz, znany jako bio-LNG. Obydwa paliwa składają się głównie z metanu. Jeżeli stosowany jest biogaz, oddziaływanie na klimat może zostać zredukowane nawet o 100%, podczas gdy w przypadku gazu ziemnego jest to 20%. Przekłada się to wprost na emisję substancji szkodliwych w trakcie użytkowania pojazdu, określaną mianem emisji „od zbiornika do koła”.

W celu zwiększenia zasięgu, do zbiornika tankuje się paliwo LNG, przechowywane pod ciśnieniem 4–10 bar i w temperaturze -140 do -125°C. Dostępne są zbiorniki LNG o pojemności 115 kg (275 l), 155 kg (375 l) lub 205 kg (495 l). Dodatkowo także niewielki zbiornik oleju napędowego. Największy dostępny zbiornik LNG zapewnia pojazdom zasięg do 1000 km. Tankowanie LNG zajmuje niemal tyle samo czasu, ile tankowanie oleju napędowego. Podczas jazdy ciekłe paliwo jest podgrzewane, sprężane i przekształcane w gaz, który następnie jest podawany do cylindrów. Aby zainicjować zapłonu gazu, do cylindra wtryskiwana jest wcześniej niewielka dawka oleju napędowego. Osiągniecie 100-procentowej redukcji emisji CO2 jest możliwe po zastosowaniu HVO (uwodornione oleje roślinne) zamiast kopalnego oleju napędowego oraz bio-LNG zamiast LNG.


Tankowanie LNG zajmuje niemal tyle samo czasu, ile tankowanie oleju napędowego
Fot. Volvo Trucks


Pojazdy Volvo FH LNG i FM LNG są dostępne ze zbiornikami paliwa zapewniającymi zasięg do 1000 km
Fot. Volvo Trucks


Obecnie Volvo Trucks wraz z dostawcami gazu i użytkownikami pracuje nad rozbudową infrastruktury LNG w Europie. W wielu krajach oraz na poziomie UE przedsięwzięcie to cieszy się także wsparciem politycznym. Ponadto Komisja Europejska i kraje członkowskie przyjęły strategię rozwoju infrastruktury LNG w celu zabezpieczenia długookresowej dostępności nośników energii w Europie.

Sprzedaż Volvo FM LNG i FH LNG rozpocznie się w 2018 r. Dostępne będą ciągniki siodłowe (4x2, 6x2, 6x4) oraz podwozia (4x2, 6x2, 6x4) o maksymalnej dopuszczalnej masie całkowitej zestawu drogowego do 64 t.

Źródło: Forum Budowlane, nr 10 (257) 2017
DODAJ KOMENTARZ
Wymagane: Zaloguj się aby dodać komentarz > Zaloguj się
TEMAT MIESIĄCA
Premiery "Na poziome 308"

Dziesiątki maszyn i setki zaproszonych gości – tak wyglądało tegoroczne spotkanie „Na poziomie 308”, które odbyło się 7 września w kopalni Piława Górna. Była to już druga edycja imprezy, pierwsza miała miejsce w 2015 roku. Organizatorami są Volvo Maszyny Budowlane Polska, Powerstone oraz Polskie Górnictwo Skalne. Przy tej okazji zaprezentowano również kilka nowości. Czytaj dalej
POLECAMY