Zabudowy KH-kipper

Ocena: 0
3789
Producenci oferują coraz więcej wariantów zabudów dla pojazdów ciężarowych, typu wywrotka trójstronna, dwustronna lewo-tył z jedną burtą hydrauliczną czy tylnozsypowa. Każda z tych konstrukcji ma swoje zalety, o których można się przekonać czytając poniższe dwa opracowania.




Na wszystkich trzech zdjęciach pokazano wywrotkę trójstronną KH-kipper typ W3H z lewą burtą otwieraną hydraulicznie, prawą uchylną i hydraulicznie sterowanym dachem aluminiowym
Fot. KH-kipper


Zabudowy wywrotki z hydraulicznie otwieraną lewą burtą wykazują obecnie najbardziej dynamiczny wzrost sprzedaży na rynku polskim. Szczególnie popularne są wywrotki dwustronne lewo – tył z lewą burtą otwieraną hydraulicznie, a prawą stałą, montowane głównie na podwoziach 6x4, 6x6 i 8x4 oraz niekiedy 8x6, 8x8, 4x2 i 4x4, o dopuszczalnej masie całkowitej 18 t. Przede wszystkim ze względu na funkcjonalność wypierają one klasyczne trójstronne wywrotki z burtami uchylnymi w górnej osi.

Z biegiem lat, przy dłuższym użytkowaniu coraz więcej użytkowników przekonywało się do praktycznego rozwiązania, jakim jest Hydroboard. Coraz częściej dostrzegano, że posiadając lewą burtę hydrauliczną w ogóle nie trzeba używać prawej. Tak powstał projekt zabudów dwustronnych lewo – tył z prawą burtą stałą, oznaczanych symbolem W2H.

Zabudowa wywrotki typu W2H/W3H należy do najbardziej popularnych produktów firmy KH-kipper; jest również ceniona w branży, czego przejawem są nagrody, przyznawane na specjalistycznych imprezach targowych i wystawienniczych. Podczas XV edycji Targów Autostrada Polska, firma KH-kipper została nagrodzona dyplomem za nowy model wywrotki lewo – tył, typ W2H, z lewą burtą otwieraną hydraulicznie, prawą burtą stałą i hydraulicznie sterowanym dachem aluminiowym.

Wersja trójstronna zabudowy z lewą burtą hydrauliczną, prawą uchylną i hydraulicznie sterowanym dachem aluminiowym została również nagrodzona podczas VII Międzynarodowych Targów Infrastruktury Miejskiej i Drogowej, które odbyły się w październiku 2009 roku w Warszawie. Firma KH-kipper zdobyła nagrodę Ministra Infrastruktury za najlepszą ofertę prezentowaną na tych targach, przyznaną w kategorii „Maszyny i sprzęt budowlany” za wielofunkcyjność rozładunku z zachowaniem jego optymalnego zabezpieczenia.

Płynnie otwierana lewa burta umożliwia wyładunek w oddaleniu od kół pojazdu, zaś stała prawa burta zwiększa sztywność i szczelność całej zabudowy. Wywrotka może być obsługiwana zarówno z ziemi, jak i ze stanowiska kierowcy bez konieczności wysiadania z kabiny, co jest ważne przy pracy w ciężkich warunkach terenowych bądź przy niesprzyjającej pogodzie.

Podłoga skrzyni i burty boczne zostały wykonane z trudnościeralnej stali Hardox o grubości ok. 6 mm (podłoga) i 4 mm (burty). Stal ta umożliwia znaczne obniżenie masy zabudów przy zachowaniu wymaganej wytrzymałości. Ponadto jest znacznie bardziej odporna na ścieranie i korozję w porównaniu ze zwykłą stalą, a jej użycie w znaczący sposób wydłuża czas bezawaryjnej pracy wywrotki.

W nowej wersji zabudowy zamiast stosowania plandeki istnieje możliwość montażu nowoczesnego systemu przykrycia ładunku, jakim jest hydraulicznie otwierany dach aluminiowy. Obecnie dach składa się tylko na prawą burtę, która jest stała. Dzięki temu lewa burta zostaje wolna do łatwego rozładunku i załadunku bez obawy o uszkodzenie elementów dachu.

Elementy składowe dachu to napęd hydrauliczny, układ przeniesienia napędu, deski aluminiowe z ramionami i uszczelkami oraz akcesoria montażowe. Kierowca za pomocą sterownika w kabinie uruchamia składanie lub rozkładanie, a hydraulika wywrotki przesterowuje przepływ oleju do siłowników napędu dachu. Ruch siłowników hydraulicznych jest zamieniany na obrót ramion dachu. Dach zamyka się nad ładunkiem, szczelnie go zabezpieczając.

Do głównych zalet dachów aluminiowych zaliczyć należy: szczelne zabezpieczenie ładunku przed deszczem i wiatrem, dobrą izolację termiczną przy przewozie asfaltu, kształt umożliwiający przykrycie ładunku wystającego ponad burty o ok. 40 cm, możliwość wyładunku bez odkrywania skrzyni. Czas otwarcia i zamknięcia dachu wynosi ok. 20 sekund. Pełna obsługa odbywa się z kabiny kierowcy bez konieczności wysiadania. Zastosowanie dachu aluminiowego zdecydowanie poprawia komfort i bezpieczeństwo pracy.

Częstym przykładem uniwersalnego zastosowania pojazdów trzyosiowych 6x4 lub 6x6 zabudowanych wywrotką z lewą burtą hydrauliczną jest dołączenie do nich przyczep wywrotek centralnoosiowych. Zestaw taki umożliwia transport ładunków na dłuższych trasach i rozładunek bez odpinania przyczepy i przejeżdżania przez wysypany z auta ładunek. Po odpięciu przyczepy możliwe jest wykorzystanie podwozia do pracy w miejscach o ograniczonej manewrowości i w trudnym terenie.

W celu zwiększenia funkcjonalności tego typu zabudowy na podwoziu 3-osiowym stosuje się samochodowe żurawie hydrauliczne. Współpracując z renomowanymi dostawcami, takimi jak: Hiab, Palfinger, HMF, Fassi, Hyva Crane, firma KH-kipper oferuje sprzedaż, serwis i montaż samochodowych urządzeń załadunkowych HDS, umożliwiających usamodzielnienie załadunku pojazdu. KH-kipper ma duże doświadczenie w doborze i montażu żurawi. W cenę montażu wliczony jest odbiór urządzenia przez Urząd Dozoru Technicznego.

Źródło: Forum Budowlane, nr 1 (164) 2010
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -

Polecane firmy

Polecamy

Polecamy

Które z niżej wymienionych minikoparek są Ci najlepiej znane?















GŁOSUJ

Jakie znasz koparki kołowe z napędem elektrycznym?





GŁOSUJ