Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

Zabudowa z żurawiem dla branży budowlanej

Ocena: 0
1797

Prezentujemy kolejny przykład zabudowy żurawiowo-skrzyniowej na podwoziu ciężarowym jaką można zamówić w firmie Graco, a która trafiła już do odbiorcy w kraju. Zabudowa przeznaczona dla branży budowlanej składa się z hydraulicznego żurawia przeładunkowego Palfinger oraz skrzyni ładunkowej. Całość została wykonana w Zakładzie Produkcyjnym Graco w Płochocinie.

Żuraw przeładunkowy Palfinger PK42002-SH do transportu składany jest za skrzynią ładunkową

Fot. Graco

Jak wygląda kompletacja takiej zabudowy? Podstawowy element stanowi żuraw przeładunkowy typ PK42002-SH z osprzętem w postaci haka o nośności 8 t na łożysku tocznym z szeklą. Charakteryzuje się momentem udźwigu 402,8 kNm (41,1 tm) dla wysięgu 7,7 m.

Podobnie jak inne modele żurawi Palfinger, wyposażony jest w systemy, które zapewniają bezpieczeństwo i usprawniają pracę. Są to: HPSC – zaawansowany system kontroli stateczności w pełnym zakresie obrotu (360°) z bezstopniowym dostosowaniem udźwigu do aktualnego rozsunięcia podpór (z wyświetlaczem stanu podparcia z obu stron), TRAN2 – system sygnalizacji przekroczonej wysokości wysięgnika rozłożonego nad skrzynią ładunkową w położeniu transportowym, AUS(V)W – sygnalizujący niezsunięcie podpór w położeniu transportowym, PAL150 – zabezpieczenia przeciwprzeciążeniowego z wyłącznikiem NOT-AUS, Power Link Plus – przeprost ramienia zginanego o kąt 15°, STEIL – kontrola położenia wysięgnika w pozycji zbliżonej do pionu.

Do zalet żurawia Palfinger, które docenione zostały przez użytkowników, należy bezobsługowy system wysuwu sekcji wysięgnika (nie wymagający smarowania) oraz prowadzenie przewodów hydraulicznych wewnątrz wysięgników, co doskonale zabezpiecza je przed ewentualnym uszkodzeniem.

Pulpit z lewej strony konsoli żurawia. Widoczny 4-funkcyjny zawór sterujący Danfoss oraz poziomica i wyświetlacz stanu podparcia żurawia

Fot. Graco

Sterowanie żurawiem odbywa się radiowo z użyciem nowoczesnej konsoli sterowniczej PALcom P7 z kolorowym wyświetlaczem LCD, z ośmioma proporcjonalnymi dźwigniami typu „klawiatura”. Na pulpicie przenośnym umiejscowiono także wyłącznik awaryjny. Zarówno na nim jak i na ekranach ciekłokrystalicznych znajdujących się na konsolach bocznych żurawia zobrazowane są m.in. stopień obciążenia oraz rozstawienia podpór (w %).

Żuraw ma dwie podpory, hydraulicznie wysuwane w poziomie o rozstawie 7,4 m z oświetleniem ostrzegawczym na cylindrach. Dodatkowo, w przedniej części pojazdu znalazły się podpory o rozstawie 5,2 m, zamontowane nad ramą podwozia, przystosowane do współpracy z systemem PAL150. Na cylindrach podpór dodatkowych zamontowano również oświetlenie ostrzegawcze LED.

Drugi z elementów zabudowy to skrzynia ładunkowa. Wyprodukowana przez Graco ma długość 6200 mm i szerokość 2450 mm. Burty o wysokości 800 mm zrobione z profili aluminiowych podzielono na sekcje – po dwie na stronę. Zastosowano słupki burtowe typu Kinnegrip z zamkami pionowymi dwupunktowymi wpuszczanymi w kłonice. Ścianę przednią o wysokości 2100 mm, wykonano ze sklejki antypoślizgowej i wyposażono w mocowania na zawiesia. Podłoga skrzyni jest również ze sklejki antypoślizgowej, o grubości 30 mm. Ściana tylna z profilu aluminiowego jest stała. Skrzynia ma obrzeżnice ze specjalnego profilu z uchwytami do mocowania pasów, po 10 sztuk z każdej strony oraz odboje z płaskownika stalowego zapobiegające obijaniu burt. Poprzeczki skrzyni wykonano z ceowników zimnogiętych ze stali o podwyższonej wytrzymałości. Nie zabrakło oczywiście skrzynki narzędziowej i zbiornika na wodę, wykonanych z tworzywa sztucznego.

Zabudowa Graco dla branży budowlanej. W przedniej części pojazdu znalazły się podpory dodatkowe o rozstawie 5,2 m

Fot. Graco

Warto jeszcze wymienić elementy bezpieczeństwa jakie znalazły się na podwoziu. Są to tradycyjnie tablice wyróżniające i belka przeciwnajazdowa, a także boczne osłony przeciwrowerowe.

W każdym przypadku firma Graco przed przekazaniem gotowej zabudowy odbiorcy, zajmuje się regulacją udźwigu żurawia w zależności od rozstawienia podpór, odbiorem UDT oraz zapewnia szkolenie operatora u siebie na placu.

Źródło: Forum Budowlane, nr 7 (278) 2019

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: