System kontroli zużycia paliwa Petroleo

Ocena: 0
4249
Ciekawe podejście do tematu kontroli zużycia paliwa, pozwalające na uzyskanie znacznych oszczędności, prezentuje firma Petroleo. Jest ona producentem systemu składającego się z Diesel Stacji – zbiornika na olej napędowy o pojemności 5 m3, Terminalu Dostępu podłączonego do układu dystrybucyjnego oraz oprogramowania Diesel Management System.

Diesel Stacja i Terminal Dostępu Petroleo
Fot. Petroleo

Pierwszą korzyść przedsiębiorca odnosi już z racji posiadania własnego zbiornika. Zakupy hurtowe paliwa pozwalają realnie obniżyć jego cenę o ok. 15–20 groszy na litrze w zależności od regionu i odległości od baz paliwowych. Dodatkowo odpadają dojazdy do stacji i ich koszt, rozliczenia zaliczek kierowców i rozliczenia pojazdów dotyczące zużycia paliwa, bezużyteczne raporty, paliwa o nieznanej jakości, a co najważniejsze nie są przekraczane normy zużywanego paliwa oraz temperatura paliwa dystrybuowanego.

Proces tankowania jest przy tym bardzo uproszczony. Terminal Dostępu zamontowany w Diesel Stacji ogranicza dostęp do układu dystrybucyjnego, a informacja o zaistniałym tankowaniu drogą GSM jest wysyłana do użytkownika. Kierowcy otrzymują karty dostępu imienną oraz na pojazd, które służą do uruchamiania układu dystrybucyjnego. Podwójne zabezpieczenie powoduje przypisanie transakcji tankowania do pojazdu i kierowcy. W rezultacie właściciel dostaje informację SMS lub e-mail o ilości pobranego paliwa, przekroczeniu normy i stanie paliwa jakie zostało pobrane jak i o tym, które pozostało w Diesel Stacji.

System bazuje na alertach o nieprawidłowościach skutecznie eliminując nieprawidłowości oraz ewentualne przewinienia kierowców. Aby pojawiły się planowane oszczędności należy reagować na otrzymane informacje. Proces tankowania może odbywać się w taki sposób, że osoba tankująca nie widzi ilości tankowanego paliwa. Przekłada się to na rzetelną informację o rzeczywistych poziomach zużycia a niekiedy w konsekwencji otrzymaniu alarmu o przekroczeniu pojemności baku danego pojazdu czy alercie o tankowaniu do kanistra. Raport z ilości zatankowanego paliwa jest możliwy do uzyskania w ciągu kilku sekund. Korzyścią tego rozwiązania jest nie tylko wyliczenie zużycia na pojazd w skali miesiąca, kwartału czy roku, ale również raport zużycia na kierowcę.

Znaczne straty wynikają również z rozszerzalności cieplnej paliw. Należy zatem rejestrować temperaturę wydawanego paliwa, by spowodować jego kontrolowane wydawanie w temperaturze rzeczywistej. Przyjmując różnicę miedzy referencyjną temperaturą hurtowej sprzedaży 15°C a średnią temperaturą w Polsce 8°C, paliwo jest wydawane z ubytkiem, o ile układ dystrybucyjny nie zostanie odpowiednio skalibrowany. Przykładowo, dystrybucja 20000 l/miesiąc w temperaturze niższej o ok. 10°C może spowodować ubytek ON na poziomie ok. 150 l, co przy obecnych cenach paliw daje ok. 900 zł straty w skali miesiąca.

Kolejnym, ostatnim krokiem jest określenie norm dla każdego z pojazdów. Dzięki kontroli i/lub zastosowaniu motywacyjnego systemu dobrych praktyk, można ograniczyć globalne zużycie. Przy założeniu obniżenia o 2% całkowitego zużycia w firmie, której konsumpcja waha się na poziomie 20 tys. l/miesiąc przełoży się to na miesięczne oszczędności rzędu 2500 zł.

Zaletą oferty Petroleo jest możliwość dzierżawy systemu, a także możliwość otrzymania Diesel Stacji za 1 zł, w ramach szkoleń z gospodarki paliwowej. W tym drugim przypadku firma oczekuje, że przedsiębiorca podzieli się wygenerowanymi oszczędnościami.

Forum Budowlane, nr 10 (197) 2012
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -

Polecane firmy

Polecamy

Polecamy



Które z niżej wymienionych minikoparek są Ci najlepiej znane?















GŁOSUJ

Jakie znasz koparki kołowe z napędem elektrycznym?





GŁOSUJ