Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

Suwnice przemysłowe

Ocena: 0
4924
Suwnice są jednym z elementów znajdujących zastosowanie w halach produkcyjnych, dużych serwisach, a także obiektach inżynieryjnych. Można śmiało powiedzieć, że dostępne na rynku nowoczesne rozwiązania z tego zakresu są w stanie zaspokoić najbardziej wygórowane oczekiwania przyszłych użytkowników.

Przykładowa suwnica firmy Abus
Fot. Abus

Abus Crane Systems
Nieodzownym elementem, jak nie najważniejszym, każdej suwnicy jest wciągnik. Wciągniki i wciągarki linowe przeznaczone do pracy na suwnicach oceniane są pod względem wszechstronności zastosowań oraz jakości wykonania. Wielowariantowość i uniwersalność zastosowań mogą być zapewniane przez szeroki udźwig – od 1 t do 120 t. Urządzenia w takim zakresie oferuje firma Abus Crane Systems Polska. O niezawodności wciągników i wciągarek Abus decyduje przede wszystkim wieloletnia, bezawaryjna praca wszystkich ich podzespołów. Podstawowe części składowe wciągników i wciągarek to:
  • przekładnia mechanizmu podnoszenia, która gwarantuje uzyskanie wymaganego momentu obrotowego;
  • zmienno-biegunowy silnik wirnikowy mechanizmu podnoszenia, nazywany „sercem” wciągników i wciągarek;
  • układacz liny, którego wykonanie z tworzywa sztucznego o niskim współczynniku tarcia przyczynia się do zwiększenia żywotności liny oraz bębna;
  • elektromagnetyczny dwutarczowy hamulec bezpieczeństwa, który działa przy zaniku napięcia (ok.1 mln hamowań bez wymiany okładzin hamulcowych dla wciągników i wciągarek marki Abus);
  • napęd jazdy wózka, który napędza bądź hamuje dwa koła napędowe;
  • wyposażenie elektryczne wraz z jednostką sterującą chroniącą silnik, zliczającą jego czas pracy i ograniczającą maksymalne obciążenie;
  • szybkozłącza minimalizujące czas prac montażowych i konserwacyjnych;
  • wyłącznik krańcowy podnoszenia, który zabezpiecza przed przekroczeniem dopuszczalnego poziomu położenia haka.
Każdy wciągnik może być wyposażony w przetwornik częstotliwości (falownik), który zapewnia płynną regulację prędkości jazdy.

Najczęściej stosowany wciągnik dla udźwigu w zakresie 1 do 16 t to w przypadku produktów Abus typ „E”. Jego wyróżniki to: zwarta budowa oraz atrakcyjna cena. Posiada dwa niezależnie napędzane koła jezdne wózka i przeznaczony jest do zamontowania na pojedynczym dźwigarze.


Wciągnik Abus typ E o udźwigu 5 t
Fot. Abus

Konecranes
Produkowane przez gdańską spółkę Konecranes suwnice przemysłowe wyposażone są we wciągniki elektryczne linowe CXT. Relatywnie małe wymiary i waga wciągników to rezultat autorskiej koncepcji projektowej oraz zastosowania nowoczesnych technologii i materiałów.


Suwnice firmy Konecranes typu CXTS
Fot. Konecranes

Suwnice z wciągnikami CXT są lżejsze, a dzięki małym gabarytom zredukowane zostały strefy bezobsługowe w halach tworząc większą powierzchnię użytkową. W przypadku nowych zakładów suwnice CXT zapewniają większą elastyczność w projektowaniu wnętrz i przepływie materiałów oraz umożliwiają ograniczenie powierzchni budynków. Kompaktowa budowa wciągników to maksymalne wykorzystanie powierzchni budynków i zmniejszenie stref martwych, co pociąga za sobą redukcję kosztów budowy. Zwarta zabudowa urządzenia pozwala zaoszczędzić przestrzeń już na etapie projektowania. W porównaniu z tradycyjnymi rozwiązaniami, dzięki większym zasięgom haka i niskiej zabudowie wciągnik CXT może pracować bliżej ścian i podnosić ładunki na większe wysokości.

Użyte we wciągnikach silniki sterowane są przez przemiennik częstotliwości, co wpływa na precyzję ustawienia ładunku i zredukowanie jego kołysania. Możliwość wyboru dowolnej prędkości w zakresie od prędkości minimalnej do nominalnej sprawia, że wygodne staje się transportowanie ładunków o dużych gabarytach lub wymagających szybkiego pozycjonowania. Porównując tradycyjne silniki dwubiegowe nie traci się już czasu na „uspokojenie się” rozkołysanego ładunku, a więc płynne sterowanie pozwala na szybsze załadowanie samochodu i zaoszczędzenie czasu.


Wciągnik CXT 5041
Fot. Konecranes

Kolejną zaletą tego rozwiązania jest niski poziom zużycia prądu. Silniki z jednym uzwojeniem wyposażone w „falowniki” nie mają takiego zapotrzebowania prądu jak tradycyjne silniki dwubiegowe. Łagodny start i płynne hamowanie wpływa korzystnie na konstrukcję stalową samej suwnicy, jak i konstrukcję hali. Zakres prędkości jest szeroki, a czas przyspieszania i hamowania – regulowany. Mniejsze siły bezwładności przekazywane na podtorze oraz unikatowa konstrukcja suwnicy skutkują rzeczywistymi oszczędnościami w kosztach wykonania konstrukcji nośnej budynku i torowiska suwnicy.

System ControlPro steruje oraz monitoruje pracę wciągnika, a także zapewnia bezpieczną eksploatację dźwignicy. Oprócz standardowych czynności jak ochronna przed przeciążeniem czy przegrzaniem silnika ControlPro monitoruje oraz oblicza żywotność niektórych podzespołów. Pozwala to na wymianę zużytych już podzespołów bez konieczności przerwy w produkcji. Odczyt danych z ControlPro może się odbywać bezpośrednio u użytkownika, dzięki wbudowanemu wyświetlaczowi LCD, bądź też zdalnie – nowa usługa Remote Services umożliwia przesyłanie danych ze sterownika suwnicy na serwery Konecranes. Ciągły i aktualny dostęp do danych otrzymanych z urządzenia pozwala służbom serwisowym na natychmiastową identyfikację możliwych problemów i ich usunięcie, ale także na określanie rzeczywistego użycia i wykorzystania suwnic.

Jednym z ostatnich osiągnięć Konecranes są suwnice z rodziny Smart Solutions. Pod tą nazwą, kryje się szereg funkcji, w które można wyposażyć urządzenia, w tym m.in.: układ antywahaniowy ładunku Sway Control, automatyczne pozycjonowanie suwnicy Positioning (ponad 120 łatwo programowalnych celów), regulowane strefy bezpieczeństwa, układ zapobiegający szarpaniu przy podnoszeniu i opuszczaniu ładunku ShockLoad Control. Dzięki nim znacząco rośnie bezpieczeństwo osób i ładunków, wzrost efektywności produkcji, przy jednoczesnej redukcji czasu potrzebnego na przeniesienie ładunku o 60%, łatwiejszej obsłudze i większej trwałości urządzeń.

Rialex Crane Systems
Firma Rialex Crane Systems należy do liderów rynku urządzeń dźwignicowych w Polsce. Jest marką niszową działającą w sektorze B2B. Misją firmy jest kompleksowa obsługa począwszy od projektowania przez produkcję, montaż aż po serwis dostarczonych urządzeń dźwignicowych.



Specjalistyczna suwnica bramowa Rialex Crane Systems przeznaczona do obsługi zamknięć remontowych stopnia wodnego „Przewóz” na Wiśle
Fot. Rialex

Jedną z ostatnich tego typu realizacji było zaprojektowanie, wykonanie, dostawa i montaż specjalistycznej suwnicy bramowej, przeznaczonej do obsługi zamknięć remontowych stopnia wodnego „Przewóz” na rzece Wiśle. Wytyczne do projektu zakładały wykonanie suwnicy bramowej o udźwigu 23 t, rozpiętości 4700 mm wyposażonej w trawersę umożliwiającą za pomocą uchwytów podniesienie zastawek zapory. Suwnica składa się z ramy górnej, czterech podpór, łączników oraz komunikacji.

Do dolnej części podpór mocowane są przegubowo wózki jezdne. Na każdym wózku znajdują się dwa zestawy kołowe: napędzany i nienapędzany. Na suwnicy przewidziano podesty i elementy komunikacji umożliwiające dostęp do wszystkich mechanizmów. Na ramie górnej zabudowano mechanizm podnoszenia wraz z osprzętem oraz żuraw remontowy o udźwigu 1600 kg i wysięgu 6000 mm. Sterowanie suwnicą odbywa się drogą radiową, a sterowanie pracą żurawia za pomocą kasety sterowniczej.

Źródło: Forum Budowlane, nr 10 (185) 2011
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: