Spycharki gąsienicowe

Ocena: 4.9
3601
Spycharki gąsienicowe należą do grona maszyn pracujących w najcięższych warunkach. Takie środowisko wymaga, aby miały dużą moc, były niezawodne oraz zapewniały operatorowi komfortowe stanowisko pracy. I tutaj producenci mają również dużo do powiedzenia.

Case Construction jest jedynym producentem stosującym w silnikach spycharek technologię SCR. Na zdjęciu model 1650M napędzany jednostką o mocy 150 KM. Masa tej spycharki wynosi 17899–18806 kg
Fot. Case


Moc przy spychaniu, dokładność przy poziomowaniu
Spycharki gąsienicowe Case zaprojektowano do wykonywania dokładnych niwelacji i ciężkich robót ziemnych. Silniki stosowane w maszynach osiągają wysoki moment obrotowy przy niższych obrotach sinika, co wpływa na mniejsze jego zużycie. Hydrostatyczny napęd – osobny dla każdej z gąsienic spycharki, umożliwia użycie pełnej mocy przy jeździe w zakręcie, dając wysoką dokładność przy niwelacji terenu oraz skarpowaniu. W rodzinie spycharek Case znajdują się modele o mocy silnika od 127 KM (1150M), przez 150 KM (1650M), po 214 KM (2050M); o pojemności lemiesza między 2,87 a 3,54 m3.

Case Construction jest jedynym producentem stosującym w silnikach spycharek technologię SCR. Maszyny te mogą pracować na biodieselu, co znacznie zmniejsza ich wpływ na środowisko naturalne – spełnione zostają normy emisji Tier 4. Dzięki silnikowi SCR uzyskano maksymalną efektywność przy minimalnym zużyciu paliwa, nie wymaga on też stosowania drogiego filtra cząstek stałych. Pakiet chłodzenia w modelach 1650M i 2050M zawiera hydrostatycznie odwracany wentylator, który stale dopasowuje swoją prędkość do rzeczywistego zapotrzebowania na zimne powietrze.

Technologia CELT (Case Extended Life Track) pozwala przedłużyć żywotność gąsienic nawet dwukrotnie. Ponadto koło zębate składa się z 40% większej ilości materiału. Biorąc pod uwagę, iż utrzymanie podwozia oznacza średnio 50% całkowitych kosztów, powyższe rozwiązania przynoszą zatem ogromne oszczędności.

Praca operatora w spycharkach Case jest łatwiejsza dzięki ergonomicznej, przestronnej kabinie, szerokiemu zastosowaniu w niej elektroniki, niemal niewyczuwalnym wibracjom oraz najniższemu poziomowi hałasu na rynku. Kabina wyposażona jest również w pneumatyczny fotel. Spycharki serii M oferują szeroki wybór osprzętów, takich jak listwy tnące, wciągarki, rozpruwacze, czy specjalistyczne osprzęty dla leśnictwa. Zwiększa to znacznie zakres możliwości ich zastosowania.

Dzięki w pełni otwieranym panelom bocznym spycharki Case serii M są również łatwe w konserwacji. Wlewy paliwa znajdują się w łatwo dostępnych miejscach a jednocześnie są doskonale zabezpieczone. W spycharkach Case Construction zastosowano technologię Site Watch – system telematyczny, który rejestruje i udostępnia informacje dotyczące funkcjonowania i miejsca, w którym się ona znajduje.

Tradycja i nowoczesność
W konstrukcjach spycharek gąsienicowych Dressta produkowanych w Stalowej Woli od 1973 r. zwracają uwagę przede wszystkim nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne m.in. w postaci modularnej budowy układu napędowego oraz unikalnego dwubiegowego mechanizmu skrętu.

Modularna budowa układu napędowego oznacza, że podstawowe zespoły maszyny mogą być wymieniane lub instalowane bez potrzeby demontażu innych elementów. Dotyczy to silnika, zmiennika momentu, skrzyni biegów, mechanizmu skrętu, przekładni bocznych, ram trakcyjnych i kabiny. Zespoły te zamontowane są w mocnej, jednoczęściowej ramie głównej. Dzięki modularnej konstrukcji można szybko i sprawnie przeprowadzić diagnostykę, naprawić uszkodzony zespół i przetestować go, a potem dokonać wymiany w terenie. Każdy moduł może być wymieniony w ciągu kilku godzin, bez potrzeby umieszczania maszyny w warsztacie.

Dwubiegowy mechanizm skrętu, będący jedynym w swoim rodzaju rozwiązaniem konstrukcyjnym stosowanym tylko w spycharkach marki Dressta, zapewnia łagodny skręt i wykorzystanie pełnej mocy w czasie pracy, przez jednoczesny napęd obu gąsienic dwiema różnymi prędkościami. Połączony z trzybiegową, w pełni przełączalną pod obciążeniem skrzynią biegów, umożliwia poruszanie się z sześcioma różnymi prędkościami zarówno do przodu, jak i do tyłu. Mechanizm ten oprócz zwiększenia wydajności spycharki, odpowiada za lepsze sterowanie na pochyłościach, zmniejsza zużycie się układu jezdnego i elementów układu napędowego oraz zwiększa wydajność pracy zrywakiem.


Największa w rodzinie spycharka Dressta TD-40E napędzana jest silnikiem Cummins o mocy 515 KM. Wyposażono ją w niezawodny dwubiegowy mechanizm skrętu i zaawansowany elektrohydrauliczny system sterowania jazdą
Fot. Dressta


Zastosowany trzypunktowy układ zawieszenia chroni przed wstrząsami pochodzącymi z układu roboczego, zarówno przekładnie boczne, jak i ramę główną spycharki. Przekładnie boczne zabezpieczają wałki zawieszenia ram trakcyjnych, które są zamontowane przed nimi i to one absorbują wszelkie wstrząsy. Zaś ochronę ramy głównej zapewnia wahliwie zamontowana belka stabilizatora, uginająca się prawie 30 mm podczas operacji spychania przy maksymalnie napełnionym lemieszu. Ramy trakcyjne nie będąc sztywno połączone z belką stabilizatora mogą wykonywać pionowe ruchy, utrzymując gąsienice w linii jazdy.

Sześciościenna, demontowana, dwudrzwiowa kabina operatora oddzielona jest od komory silnika w celu uzyskania lepszego jej wyciszenia. Duże okna w drzwiach kabiny zapewniają doskonałą widoczność przed maszyną, jak również obu naroży lemiesza. Bezpieczeństwo pracy gwarantuje operatorowi dwusłupowa osłona kabiny typu ROPS, którą mają średnie i duże modele. Spycharki wyposażono w przyjazny dla środowiska zintegrowany zespół klimatyzacji, ogrzewania i wentylacji kabiny. Prosty, z logicznie rozmieszczonymi przyrządami kontrolnymi pulpit zapewnia operatorowi łatwą obserwację pracy głównych zespołów. Ponadto wskaźniki mają antyrefleksyjne szkło i są podświetlone. Komfortowy fotel z amortyzacją pneumatyczną ma możliwość obrotu 15° w prawo. Oprócz tego posiada regulację pochylenia siedziska i oparcia, podłokietniki i pas bezpieczeństwa.

Prostota i niezawodność to kluczowe zasady, według których zaprojektowano maszyny marki Dressta. Ich ważną zaletą jest także nieskomplikowana obsługa serwisowa i diagnostyka. Modularność upraszcza procesy szkolenia z zakresu obsługi i bieżącego rozwiązywania prostych problemów technicznych.

Uproszczona budowa, modułowa konstrukcja
Jednym z założeń przy projektowaniu spycharek Komatsu D51EX/PX-22 i D61EX/PX-23 było stworzenie trwałych maszyn, charakteryzujących się niskimi kosztami obsługi technicznej. Cel ten osiągnięto poprzez uproszczenie budowy i oczywiście zastosowanie konstrukcji modułowej.

Dzięki użyciu grubych stalowych profili o przekroju prostokątnym, grubych płyt i odlewów wzmacniających, przestrzenna rama gąsienic i główna rama, o konstrukcji skorupowej, charakteryzują się dużą sztywnością. Aby zapewnić jeszcze większą wytrzymałość i trwałość, w obydwu ramach zmniejszono liczbę połączeń spawanych.

W standardzie zastosowano obniżone podwozie typu Komatsu PLUS (Parallel Link Undercarriage System), bardziej wytrzymałe i stabilniejsze. Odpowiadają za to nowe wzmocnione ogniwa gąsienic z podwójnymi pływającymi tulejami i wysokiej jakości uszczelnieniami, nowe osłony rolek oraz wspornik koła napinającego z samoczynną regulacją. Podwozie dostępne jest w wersji EX – do pracy na podłożu twardym i PX – na podłoża miękkie. Spycharki D51EX/PX-22 i D61EX/PX-23 są fabrycznie przygotowane do łatwego montażu układów sterowania lemieszem 2D i 3D.

Wyjątkowym rozwiązaniem w obydwu maszynach jest opadająca nisko pokrywa silnika i chłodnica zamontowana z tyłu. To pierwsze rozwiązanie zapewnia wzrost wydajności i bezpieczeństwa pracy, ponieważ zawsze widoczne są: lemiesz, zrywak i obiekty znajdujące się w pobliżu. W wysuniętej do przodu ciśnieniowej kabinie, z integralną konstrukcją ROPS/FOPS i dużymi szybami, operator nie tylko ma do dyspozycji dużo miejsca, ale także „znajduje się” bliżej pola pracy.


Duża moc (99 kW/133 KM) w połączeniu z małym zużyciem paliwa zapewnia spycharce Komatsu D51EX/PX-22 wyjątkowe osiągi zarówno podczas przemieszczania mas ziemi, jak i w trakcie zrywki. Masa eksploatacyjna tej maszyny wynosi 12710 kg dla wersji z podwoziem EX i 13100 kg dla PX
Fot. Komatsu


Spycharka D51EX/PX-22 napędzana jest oszczędnym silnikiem Komatsu SAA6D107E-1 o mocy maksymalnej 99 kW/133 KM, zaś D61EX/PX-23 silnikiem SAA6D107E-2 o mocy 126 kW/169 KM. Jednostki te spełniają wymagania norm dotyczących emisji spalin Stage IIIB/Tier 4 Interim. Wysokie osiągi, niskie zużycie paliwa i duża czystość spalin są wynikiem zastosowania turbosprężarki, chłodnicy powietrza doładowującego, bezpośredniego wtrysku paliwa i chłodzonego układu recyrkulacji spalin EGR. Układ sterowania przekładnią hydrostatyczną (HST) monitoruje parametry silnika, obciążenie osprzętu roboczego i opory układu napędowego, pozwalając uzyskać optymalną prędkość i siłę uciągu.

W spycharkach zastosowano odchylany do góry wentylator, zamocowany na sprężynach gazowych, dający wygodny dostęp do chłodnic: silnika, oleju i powietrza doładowującego. Wentylator może również działać w trybie „czyszczenia” (włączanym przez operatora). Funkcja ta zmniejsza koszty obsługi i zużycie paliwa.

Jedną z ostatnich nowości w gamie spycharek Komatsu jest model D65EX/PX/WX-18 napędzany silnikiem Komatsu SAA6D114E-6 o mocy 162 kW (217 KM), który spełnia wymagania EU Stage IV. Masa operacyjna tej maszyny, w zależności od wersji wyposażenia, wynosi od 20500 do 24900 kg.

Pierwszy model szóstej generacji
Spycharki gąsienicowe Liebherr nowej, 6. generacji dysponują specyficznie zaprojektowanym, elektronicznie regulowanym układem sterowania jazdą ze zintegrowaną funkcją Eco. Dzięki temu operator zyskuje możliwość wyboru pomiędzy wysoką sprawnością i maksymalną ekonomicznością, przy czym system automatycznie zapewnia ekonomiczną eksploatację podzespołów układu napędu jezdnego. Kolejną nowością jest proaktywne dopasowywanie mocy. Wyzwolenie poprzez joystick większej siły ciągnącej powoduje aktywne zadziałanie układu zarządzania silnikiem i przygotowuje układ napędowy na podwyższone zapotrzebowanie w moc. Oznacza to dla maszyny, oprócz szybszych czasów reakcji, także wyczuwalne zwiększenie sprawności. Mechanizmy napędowe spycharek zostały zaprojektowane całkowicie od nowa: wyraźnie większa średnica wielokątnego koła prowadzącego z dziesięcioma zębami w zazębieniu powoduje wydłużenie okresu eksploatacji łańcucha i wielokątnego koła prowadzącego. Dla mediów abrazyjnych w nowej generacji maszyn dostępny jest opcjonalnie mechanizm tulei obrotowych. Oprócz 100% wymienialności wyraźnie wydłuża on okres eksploatacji.

Pierwszą spycharką 6. generacji jest model PR 736. Jak wszystkie spycharki gąsienicowe firmy Liebherr, napędzany jest hydrostatycznie. Dzięki efektywnemu układowi napędowemu obroty silnika utrzymywane są na stałym poziomie. Podzespoły układu i inteligentne zarządzanie silnikiem Liebherr są optymalnie dostosowane, wyróżniają się wysoką efektywnością oraz niskim zużyciem paliwa.


Złota medalistka MTP Intermasz – pierwsza spycharka gąsienicowa 6. generacji Liebherr PR 736 o masie eksploatacyjnej 20–25 t. Podczas jej projektowania uwzględniono przede wszystkim czynniki wpływające na wzrost wydajności, zmniejszenie zużycia paliwa i emisji CO2
Fot. Liebherr


Nowoczesne wzornictwo spycharek 6. generacji, z łagodnie opadającymi krawędziami i panoramicznym oszkleniem także w obrębie drzwi, daje dobrą widoczność na teren i osprzęt roboczy. Widoczność do przodu nad pokrywą silnika nie jest utrudniona poprzez układ wydechowy, gdyż ten zabudowany jest za słupkiem A.

Kabina spycharki PR 736 została zaprojektowana całkowicie od nowa. Po raz pierwszy zastosowano w niej wyświetlacz systemowy sterowany dotykiem. Jest on interfejsem nowej architektury sterowania, która ma budowę modułową i może być poszerzana w nieograniczonym zakresie.

Scentralizowane punkty konserwacji, szeroko otwierane klapy dostępu i komory silnika, kabina wyposażona seryjnie w układ przechylania i opcjonalna możliwość zastosowania systemu wychylania chłodnicy, odpowiadają za szybki przebieg prac konserwacyjnych i prosty serwis spycharki PR 736. Zmienne okresy wymiany materiałów eksploatacyjnych są przy tym wyjątkowo długie. Dla oleju hydraulicznego mogą wynosić w zależności od zastosowania i przy regularnych kontrolach jakości nawet do 8000 motogodzin. Dzięki seryjnemu systemowi zarządzania parkiem pojazdów Liebherr LiDAT można wskazywać i skutecznie zarządzać koniecznymi pracami serwisowymi, komunikatami ostrzegawczymi, pozycją i aktualnymi danymi w zakresie zużycia oraz poziomów wypełnienia. W zależności od abonamentu dane aktualizowane są kilka razy dziennie i można je odczytać w każdym momencie za pomocą przeglądarki internetowej.

Ponadto, dla łatwego zastosowania automatycznych układów sterowania maszyną firma Liebherr proponuje w spycharkach gąsienicowych 6. generacji fabryczne zastosowanie zestawów wstępnego wyposażania dla znanych producentów tego typu urządzeń.

Źródło: Forum Budowlane, nr 9 (220) 2014
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -

Polecane firmy

Polecamy

Polecamy



Które z niżej wymienionych minikoparek są Ci najlepiej znane?















GŁOSUJ

Jakie znasz koparki kołowe z napędem elektrycznym?





GŁOSUJ