Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

Naczepy niskopodwoziowe

Ocena: 0
2849
Naczepy niskopodwoziowe wykorzystywane są w budownictwie głównie do transportu różnej wielkości maszyn i elementów konstrukcji budowlanych. Jednak jak pokazano w poniższym artykule mogą być pomocne w skomplikowanych pracach montażowych wiaduktów.


Samojezdne zespoły modułowe Goldhofer typu PST-ES/E przy budowie mostu w Nagoya City
Fot. Goldhofer


Goldhofer
Spektakularna operacja trzech samobieżnych zestawów modułowych produkcji Goldhofera z Memmingen miała miejsce w Japonii: mające w sumie 19 osi ciężkie zespoły uczestniczyły w budowie autostrady między Osaką i Nagoja. Miały za zadanie zainstalowanie na wysokości 30 m przęsła mostowego o długości 95 m i masie 545 t. Platformy zostały wyposażone w podnośniki hydrauliczne ważące po 60 t i 50-tonową kolumnę montażową.

Dwoma platformami przetransportowano przęsło na miejsce budowy ustawiając je nad istniejącą już nitką autostrady pod spodem tak, żeby trzecia platforma mogła przejąć ładunek i opuścić go na wyznaczone miejsce. Cała ta akcja wymagała bardzo precyzyjnego manewrowania na niewielkiej przestrzeni. Było to możliwe dzięki elektronicznemu, wielokierunkowemu sterowaniu modułami. Każda oś ma czujniki i bezstopniową przekładnię hydrauliczną, co daje niezależny skręt i napęd każdego koła. Takie rozwiązanie pozwoliło na absolutnie precyzyjne sterowanie pojazdami.

Realizacja zadania wymagała nie tylko dużej precyzji, ale również siły potrzebnej do uniesienia przęsła, podnośników i płyty montażowej. Zastosowane podczas tej skomplikowanej operacji samobieżne zestawy transportowe mają największe dopuszczalne naciski na osie ze wszystkich modeli Goldhofera.

Cała operacja trwała 1 godzinę, a bawarski sprzęt ponownie bezproblemowo wykonał postawione przed nim zadanie.

Primbox
W wielu krajach ZREMB jest synonimem naczep niskopodwoziowych. ZREMB Wrocław był jednym z najważniejszych producentów naczep niskopodwoziowych w Europie. Pojazdy te sprzedawane były do tak odległych zakątków świata jak Kazachstan czy Egipt. Na rodzimym rynku tego typu pojazdy wykonywane były przede wszystkim dla wojska. W 2003 roku słynna naczepa NS600 zdobyła złoty medal Międzynarodowych Targów Poznańskich. Najważniejszą zaletą naczepy jest jej rama – została specjalnie wyprofilowana i wzmocniona dzięki czemu jest mocniejsza i stabilniejsza bez zwiększenia wagi pojazdu. W ofercie Primbox posiada naczepy dwu-, trzy-, cztero-, pięcio- i sześcioosiowe, a także specjalistyczne naczepy niskopodwoziowe rozsuwane.


Trójosiowa naczepa niskopodwoziowa Primbox
Fot. Primbox


Standardowa naczepa niskopodwoziowa NS300 wyposażona jest w zawieszenie pneumatyczne 3-osiowe, dwie hydraulicznie opuszczane platformy najazdowe. Przy ponadgabarytowym transporcie istnieje możliwość wysunięcia na boki najazdów oraz poszerzenia platformy załadunkowej.

Wszystkie naczepy wyposażone są w układ hamulcowy Wabco lub Haldex wraz z systemem przeciwblokującym EBS. Na życzenie naczepa może zostać wyposażona w burty o dowolnej wysokości.


Schwarzmüller
Firma Schwarzmüller jest producentem naczep, przyczep i zabudów do samochodów ciężarowych. Firmy budowlane szczególnie cenią sobie funkcjonalność, trwałość i niezawodność naczep i przyczep niskopodwoziowych Schwarzmüller przeznaczonych do transportu maszyn budowlanych.

Zastosowane rozwiązania konstrukcyjne stosowane przez tego producenta pozwalają na bezpieczny transport drogich maszyn budowlanych. W produkcji stosowane są rozwiązania pozwalające na zmniejszenie masy własnej pojazdów co pozwala na uzyskanie wyższej ładowności użytkowej.

Konstrukcja naczepy niskopodwoziowej pozwala na poszerzenie powierzchni ładunkowej do 3 m, przez co możliwy jest transport również maszyn ponadgabarytowych. Zastosowane mocowania pozwalają sprawnie i bezpiecznie zabezpieczyć przewożony ładunek, natomiast zamykane schowki sprawdzą się jako podręczny magazyn na pasy, kliny, szpadel itd.


4-osiowa naczepa Schwarzmüller wykorzystywana do przewożenia ciężkich maszyn budowlanych
Fot. Schwarzmüller


Przy transporcie rozściełaczy do układania masy bitumicznej bardzo ważną rolę odgrywają najazdy do naczepy. W niskopodwoziowej naczepie Schwarzmüller standardowe najazdy o długości 2700 mm mogą być zastąpione dwuczęściowymi najazdami o długości 4100 mm, z 10-stopniowym pochyleniem. Rozkładanie i składanie najazdów wspomaga hydrauliczny silnik.

Najbardziej uniwersalną naczepą niskopodwoziową do transportu maszyn budowlanych jest 3-osiowy pojazd o masie własnej 5,9 t i ładowności powyżej 24 t. Do przewożenia cięższych maszyn budowlanych zaleca się wykorzystać 4-osiową naczepę niskopodwoziową ważącą 7,9 t, ładowności powyżej 32 t i technicznej masie całkowitej wynoszącej 44 t.


Najbardziej uniwersalna 3-osiowa naczepa niskopodwoziowa Schwarzmüller
Fot. Schwarzmüller


Schwarzmüller oferuje również pojazdy specjalne oraz 2-, 3- i 4-osiowe naczepy niskopodwoziowe wraz z najazdami lub bez najazdów, o charakterystyce podobnej do przyczep niskopodwoziowych.

Dystrybutorem i autoryzowanym serwisem Schwarzmüller w Polsce jest firma Remo-Car ze Święcic koło Warszawy.

Źródło: Forum Budowlane, nr 1 (164) 2010
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -