Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

Premiera Volvo FMX w Polsce

Ocena: 0
3384
16 września br., na terenie Kopalni Surowców Skalnych w Wiśle, odbyła się polska premiera nowego Volvo FMX zaprojektowanego z myślą o ciężkim transporcie budowlanym, a także wielki pokaz maszyn budowlanych Volvo. Organizatorami spotkania było Volvo Truck Center Polska, Volvo Maszyny Budowlane Polska oraz VFS Usługi Finansowe Polska.

Volvo FMX podczas prezentacji na terenie kopalni KSS Wisła S.A.
Fot. Volvo Truck Center Polska


Najbardziej charakterystycznym elementem Volvo FMX jest agresywny wygląd zewnętrzny. Dolna przednia część kabiny o zdecydowanym kształcie została wysunięta do przodu o 165 mm. Kształt górnej kraty wlotu powietrza został zainspirowany modelem FH. Pojazd wyposażony jest w trzyczęściowy stalowy zderzak z narożnikami wykonanymi z blachy o grubości 3 mm, solidną osłonę silnika i wzmocnioną belką, która chroni dodatkowo podzespoły znajdujące się bezpośrednio za nią. W narożnikach osadzono głęboko nowe lampy przeciwmgielne.

W celu zwiększenia funkcjonalności, FMX zostało wyposażone w zaczep do holowania o dopuszczalnym obciążeniu 25 t, nowe antypoślizgowe stopnie wejściowe oraz dodatkowy, składany stopień zapewniające bezpieczne wchodzenie i wychodzenie z kabiny w każdych warunkach pogodowych. Nowa drabinka i uchwyt, dostępne w kabinie dziennej, pozwalają na szybkie i wygodne sprawdzenie ładunku bez konieczności schodzenia na podłoże.

Solidne wsporniki lusterek zewnętrznych mają zwiększoną odporność na uszkodzenia mechaniczne. Są wąskie, dzięki czemu w mniejszym stopniu ograniczają widoczność. Nowy, antypoślizgowy stopień wbudowany w osłonę silnika zapewnia łatwy i wygodny dostęp do przedniej szyby, np. w celu jej oczyszczenia. Dodatkowy składany stopień i/lub uchwyt w górnej kracie wlotu powierza jeszcze bardziej ułatwiają tą czynność.

Wzmocniona osłona silnika chroni kluczowe podzespoły pojazdu. Nowe, wytrzymałe stalowe zbiorniki paliwa są zamontowane wyżej, zapewniając większy prześwit. Wyższy wlot powietrza w kabinie dziennej – dostępny w wyposażeniu dodatkowym – dostarcza czystsze powietrze do silnika i nie ogranicza widoczności do tyłu podczas cofania.


Kolej na test praktyczny. Na zdjęciu Volvo FMX 500 8x4 z kabiną sypialną
Fot. Volvo Truck Center Polska

Konstruktorzy zadbali także o wnętrze kabiny. Trwałe dywaniki gumowe z podwyższonymi krawędziami zatrzymują brud i błoto, tym samym ułatwiają utrzymanie czystości. Do wyboru są trzy rodzaje tapicerki: fotele i panele z obiciem winylowym, fotele z obiciem tekstylnym – panele drzwiowe z obiciem winylowym lub fotele i panele drzwiowe z obiciem welurowym. W opcji są dostępne fotele z tapicerką skórzaną. Wprowadzono także trzy dodatkowe udogodnienia dla kierowcy: stolik z wgłębieniami na kubki i długopisy, praktyczny schowek i uchwyt do papieru wykonany z wodoodpornej tkaniny.


Ubrani w kamizelki ostrzegawcze dziennikarze, za chwilę będą mogli zapoznać się bliżej z najnowszym Volvo FMX
Fot. Volvo Truck Center Polska

Volvo FMX bazuje na platformie FM, która doskonale sprawdziła się w trudnych zastosowaniach budowlanych, szczególnie na rynkach skandynawskich, w Rosji i Europie Wschodniej. 11-litrowe (o mocy od 330 do 450 KM) i 13-litrowe (380–500 KM) jednostki napędowe zapewniają wyjątkowe osiągi, zarówno pod względem mocy, jak i zużycia paliwa. Dzięki niedawno wprowadzonym udoskonaleniom, „budowlana” wersja skrzyni biegów I-Shift daje możliwość wydostania się pojazdu z grząskiego terenu. Ponadto, nowy czujnik obciążenia przesyła dokładne dane o masie pojazdu do zmodernizowanej skrzyni biegów I-Shift, w celu optymalizacji procesu zmiany biegów i płynnego ruszania z miejsca. Hamulec silnikowy Volvo (VEB+) zapewnia moc hamowania wynoszącą 375 kW przy 2300 obr./min.
Podczas pokazów zaproszeni dziennikarze mogli oglądać pięć pojazdów Volvo FMX: 460 8X6, 500 8X4 (z kabiną dzienną i sypialną), 410 6X4 i 460 8X4. Dane techniczne tych pojazdów z wyszczególnieniem wyposażenia zawarto w tabeli.


Volvo FMX trafiło już do pierwszych odbiorców w Europie we wrześniu br. W kolejnych miesiącach trafi na rynki całego świata.

Źródło: Forum Budowlane, nr 10 (173) 2010
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: