Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

Podwozie Kamaz nowej generacji

Ocena: 0
1691

Firma Kamaz Polska wprowadziła do sprzedaży pojazdy całkowicie nowej generacji, w tym szosowe, dwuosiowe podwozie 5325-H6 4x2 – T1825 z kabiną opartą na kabinie pojazdu Mercedes-Benz Axor. Po raz pierwszy zaprezentowano je w maju, na targach Autostrada-Polska.

Nowe podwozie Kamaza doskonale nadaje się również dla sektora komunalnego

Fot. Kamaz

W zależności od ostatecznej kompletacji, Kamaz typ 5325-H6 4x2 – T1825 w pierwszym rzędzie nadaje się pod zabudowy: śmieciarkę, hakowy system załadowczy, wywrotkę lub wywrotkę skróconą z żurawiem zakabinowym. Przy rozstawie osi 3900 mm i zwisie tylnym 910 mm podwozie charakteryzuje się masą własną 6485 kg (4380 + 2105 kg) oraz dopuszczalną masą całkowitą 18000 kg/technicznie 19000 kg przy obciążeniach osi – przód 7000/7500 kg i tył 11000/11500 kg. Do tego samochód osiąga prędkość maksymalną 90 km/h i może pokonywać wzniesienia o nachyleniu 25%/14º, a wartość wewnętrznego promienia skrętu równa się 10,5 m.

Do napędu zastosowano silnik Cummins ISB6.7 C290 o mocy maksymalnej 217 kW/290 KM przy 2300 obr./min i maksymalnym momencie obrotowym 1100 Nm w zakresie od 1000 do 1700 obr./min. Tak szeroki zakres prędkości obrotowych z wysokim momentem obrotowym zdecydowanie ogranicza konieczność korzystania ze skrzyni biegów, co pozytywnie przekłada się na zużycie paliwa. Jednostka ta spełnia także normę czystości spalin Euro 6 dzięki systemowi SCR. Układ przeniesienia napędu tworzą: jednotarczowe, suche sprzęgło ZF&Sachs/MFZ-430, 9-biegowa, mechaniczna skrzynia przekładniowa ZF 9S1310TO o rozpiętości przełożeń 9,48–0,75 i dla biegu wstecznego 8,97 – oraz jednostopniowy most Daimler HL/6 o przełożeniu 5,875, z blokadą mechanizmu różnicowego. Oś przednia to własny produkt Kamaza – typ 5480. Na wszystkich obręczach o rozmiarze 9,0x22,5 założono opony 315/80R22.5, z przodu pojedyncze, z tyłu podwójne. Rama podwozia – zwężająca się za skrzynią biegów – zachowuje tradycyjny układ drabinowy, z podłużnicami i poprzeczkami. Ramę zrobiono ze stali S600MC, a jej wymiary wynoszą 280x80x9,5 mm. W przednim mechanicznym zawieszeniu zastosowano: po dwa resory piórowe, amortyzatory teleskopowe i drążek stabilizatora. Zawieszenie tylne – z system elektronicznej regulacji ECAS – zawiera zaś dwie poduszki powietrzne oraz również amortyzatory teleskopowe i stabilizator. Układ kierowniczy to system Bosch 8098.956.152, a w 24-voltowej instalacji elektrycznej wprowadzono akumulatory 2x12 V/210 A i alternator 120 A. W pneumatycznym, dwuobwodowym układzie hamulcowym zgodnie z obecnymi tendencjami, znalazły się: hamulce tarczowe wszystkich kół oraz systemy ABS, ASR i stabilizacji toru jazdy ESP. Pojemności poszczególnych zbiorników określono na: paliwa – zamocowany po lewej stronie ramy – 300 l i AdBlue do instalacji SCR – 35 l. Do napędu urządzeń zewnętrznych służy przystawka odbioru mocy ZF NH1/C.

Podwozie nowej generacji Kamaz typ 5325-H6 4x2 – T1825 z zabudową wywrotką

Fot. Kamaz

Jak wspomniano we wstępie podwozie 5325-H6 4x2 – T1825 otrzymało kabinę krótką, dzienną opartą na kabinie pojazdu Mercedes-Benz Axor. Jest pozbawiona większych stylistycznych akcentów. Z przodu wyróżnia się wąskim pasem podszybia z dwiema wycieraczkami, centralna atrapa z prostokątnym poziomym wlotem powietrza z napisem Kamaz i boczne – narożne deflektory oraz dość znacznych rozmiarów zderzak. Ten ostatni składa się z dwóch części: górnej z reflektorami zasadniczymi i kierunkowskazami oraz dolnej z reflektorami halogenowymi. Ponadto w obu częściach zrobiono poziome, wydłużone otwory – stopnie przypominające odwrócone trapezy, przy czym pośrodku górnego z tych stopni umieszczono znak firmowy Kamaza. Z boków natomiast zwracają uwagę przetłoczenia na drzwiach, nad klamką lekko wznoszące się patrząc od przodu do tyłu, nadające autu nieco dynamiki.

Źródło: Forum Budowlane, nr 12 (271) 2018

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: