Strona główna | Techniki i technologiePierwszy w kraju Renault CNG

Pierwszy w kraju Renault CNG

Firma Renault Trucks Polska dostarczyła pierwszy pojazd CNG krajowemu odbiorcy. Jest nim przedsiębiorstwo komunalne PGK Śrem, otwarte na stosowanie alternatywnych paliw, szczególnie CNG. Od lat inwestujące w pojazdy CNG oraz we własne stacje tankowania tym paliwem. To kolejny pojazd Renault Trucks we flocie PGK Śrem, ale pierwszy tej marki napędzany gazem ziemnym.

Śmieciarka na podwoziu gamy D 26 Wide P6x2/6 CNG to kolejny pojazd Renault Trucks we flocie PGK Śrem, ale pierwszy tej marki napędzany gazem ziemnym
Fot. Renault Trucks Polska


Śmieciarka na podwoziu gamy D 26 Wide P6x2/6 CNG jest napędzana produkowanym przez Cumminsa silnikiem NGT9 o pojemności 8,9 l. Osiąga on moc 325 KM (239 kW), a maksymalny moment obrotowy 1360 Nm generuje w zakresie od 1300 do 1400 obr./min. W tym pojeździe tak „krótki” zakres nie jest jednak problemem – Renault Trucks zastosowało bowiem automatyczną, 6-biegową skrzynię biegów Allison 3200V ze zmiennikiem momentu obrotowego, która dzięki przełożeniu 1,93 zapewnia ciężarówce bardzo dobre parametry trakcyjne. Sterowana jest, panelem przyciskowym w kabinie. Obsługa tego pojazdu dla kierowcy nie różni się niemal niczym w stosunku do D Wide zasilanego jednostką wysokoprężną. Inny jest jedynie sposób tankowania. Zbiorniki gazu ziemnego umieszczone są po obu stronach pojazdu osłonięte pokrywami z tworzywa sztucznego. Mieszczą ilość CNG równoważną energetycznie 90 l (przy 2x3 butlach) lub 120 l (2x4 butlach) oleju napędowego. W pierwszej wersji zapewnia to pojazdowi zasięg ponad 300 km.


Na ramie pojazdu osadzona została śmieciarka firmy NTM z tylnymi urządzeniami zasypowymi wyposażonymi w dwa oddzielne odwłoki, całkowicie eliminujące mieszanie się frakcji. Oznacza to, że w czasie jednego kursu może ona zbierać np. posegregowane odpady biodegradowalne i z tworzyw sztucznych. Ma to ogromny wpływ na ekonomikę wykorzystania pojazdu.

D Wide 2,3 to gama pojazdów o bardzo mocnej konstrukcji i z wygodną, szeroką na 2,3 m kabiną, przeznaczonych do wykonywania szerokiego spektrum zadań, m.in. jako nośniki nadwozi komunalnych. Widoczny na zdjęciach samochód w konfiguracji 6x2 ma napęd na drugą oś i wleczoną, skrętną trzecią oś, co oczywiście podnosi jego zdolności manewrowe.


Zbiorniki CNG umieszczono po obu stronach pojazdu i osłonięto pokrywami z tworzywa sztucznego. Pozwalają na przejechanie 300 km
Fot. Renault Trucks Polska



Rama w obszarze tylnego mostu została wzmocniona pod zabudowę śmieciarką. Pneumatyczne zawieszenie jest zdalnie poziomowane
Fot. Renault Trucks Polska


Przednia oś zawieszona jest na parabolicznych resorach piórowych współpracujących ze stabilizatorem, natomiast całe tylne zawieszenie jest pneumatyczne i wyposażone w zdalne poziomowanie. Rozstaw osi to 4100 mm (od 1 do 2, napędzanej). Rama w obszarze tylnego mostu została wzmocniona pod zabudowę śmieciarką. Wydech otrzymał pionową rurę z osłoną termiczną. Masa tego podwozia wynosi 7940 kg, a DMC pojazdu 26000 kg. Przystosowanie kabiny do roli śmieciarki, poza instalacją monitora kamery cofania i sterowników do obsługi zabudowy, objęło też zainstalowanie na tunelu silnika, trzeciego, środkowego fotela.


Oficjalne przekazanie pojazdu odbyło się 21 czerwca br. na stacji tankowania CNG w Matuszewie. Od lewej: Adam Lewandowski – burmistrz Śremu, Paweł Wojna – prezes PGK Śrem, Ewa Jezierska – dyrektor sprzedaży Renault Trucks Polska, Artur Bartosiewicz – szef działu sprzedaży podwozi w Renault Trucks Polska
Fot. Renault Trucks Polska


Przekazanie pierwszego pojazdu CNG w Polsce to wielkie święto dla Renault Trucks. Dlatego też odbyło się dwukrotnie. Najpierw nieoficjalnie w siedzibie Renault Trucks Polska w Młochowie, 30 maja br. symboliczne kluczyki przekazali prezesowi Pawłowi Wojna m.in. Martin Lundstedt, prezes&CEO Volvo Group, Bruno Blin, prezes Renault Trucks. Oficjalne przekazanie odbyło się natomiast 21 czerwca br. na stacji tankowania CNG w Matuszewie (koło Śremu). Wzięli w nim udział m.in. Adam Lewandowski – burmistrz Śremu, Paweł Wojna – prezes PGK Śrem, Ewa Jezierska – dyrektor sprzedaży Renault Trucks Polska i Artur Bartosiewicz – szef działu sprzedaży podwozi w Renault Trucks Polska.

Źródło: Forum Budowlane, nr 7 (254) 2017
DODAJ KOMENTARZ
Wymagane: Zaloguj się aby dodać komentarz > Zaloguj się
TEMAT MIESIĄCA
Narzędzia diamentowe do przecinarek ręcznych

Husqvarna oferuje narzędzia diamentowe do cięcia wszystkich materiałów budowlanych. Znajdują one zastosowanie we wszelkiego typu przecinarkach ręcznych i nie tylko. Szwedzki producent wytwarza elementy wyłącznie we własnych fabrykach. Dostępne są tarcze, pierścienie do przecinarek pierścieniowych, łańcuchowych, po standardowe tarcze diamentowe od mniej intensywnej pracy po najcięższe zastosowania. Czytaj dalej
POLECAMY