Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

Naczepy pod kontrolą

Ocena: 0
3766

Dzięki Fleetboard praca dyspozytorów i menadżerów flot stała się właśnie łatwiejsza. Po dodaniu usług Trailer Data i Trailer ID, system Fleetboard integruje naczepę z ciągnikiem siodłowym, umieszczając zarówno informacje o pojeździe, jak i o naczepie na jednym, wspólnym ekranie.

Fleetboard oferuje kompleksowe rozwiązanie telematyczne dla zestawu złożonego z ciągnika siodłowego i naczepy

Fot. Mercedes-Benz

Firma Spedition Kautetzky z siedzibą w położonym na terenie Hesji mieście Stadtallendorf zalicza się do pionierów zarządzania naczepą, gdyż była jednym z uczestników programu pilotażowego Fleetboard. Telematyka ma w tym przedsiębiorstwie długą tradycję. Po pierwszych próbach z zewnętrznymi dostawcami usług telematycznych firma dość szybko przesiadła się na cyfrowe usługi
Fleetboard.

Włączenie wszystkich istotnych danych z naczepy siodłowej do obrazu całego zestawu drogowego to duży krok naprzód” – ocenia Christian Michalak, dyrektor sprzedaży odpowiedzialny na rozwiązania telematyczne w firmie Spedition Kautetzky. „Po rozszerzeniu zarządzania ciężarówką o dane z naczepy, Fleetboard po raz pierwszy oferuje kompleksowe rozwiązanie telematyczne dla zestawu złożonego z ciągnika siodłowego i naczepy. Wreszcie mamy całościowy system telematyczny dla całej naszej floty i widzimy wszystkie dane na jednym ekranie” – dodaje.

Teraz Spedition Kautetzky używa Fleetboard jako podstawy dla całego systemu dysponowania flotą. Szczególnie ważne są przy tym takie funkcje jak mapping oraz obliczanie czasów pracy i odpoczynku kierowców. Ponadto intensywnie korzysta z funkcji zdalnego pobierania danych z pamięci masowej cyfrowego tachografu, niezależnie od lokalizacji pojazdu.

Dzięki integracji naczepy firma ma teraz pełny dostęp do wszystkich istotnych danych z naczepy siodłowej bez potrzeby przełączania się z jednego systemu na inny. Do tej pory często konieczne było przechodzenie z używanego zazwyczaj w dyspozytorni systemu Fleetboard Cockpit dla ciągników siodłowych do oddzielnego system telematycznego dla naczep – obecnie jest to już zbędne.

Fot. Mercedes-Benz Polska

Tomasz Chyłkiewicz Fleetboard Sales Manager Mercedes-Benz Polska

„System Fleetboard dla logistyki budowlanej to zdecydowana poprawa efektywności zarządzania budową. Wspomaga on m.in. planowanie i zarządzanie pracami na terenie budowy i nie tylko. Nasze rozwiązanie to korzyści bez względu na to, czy pojazdy jeżdżą po samej budowie, czy też dowożą materiały. System pozwala zaoszczędzić koszty paliwa i telekomunikacji. Jest on rozwiązaniem telematycznym idealnie dopasowanym do wymagań transportowych.

System oferuje m.in. analizę użytkowania, uwzględniając jego profil pracy oraz samą technikę jazdy, dzięki czemu stanowi on podstawę możliwości oszczędzania paliwa. Ocena lepsza już o tylko dwa punkty może oznaczać oszczędność nawet do 6 l/100 km. Uwzględnienia on również zakres użytkowania i informacji o czasach postojów na załączonym silniku do dokładnego obliczania wartości zużycia podczas postoju i jazdy. Informuje z odpowiednim wyprzedzeniem o terminach przeglądów, co umożliwia ich efektywniejsze planowanie.

Fleetboard określa także miejsce przebywania pojazdu i przebieg trasy z dokładnością co do metra. Cyfrowa mapa umożliwia dokładne śledzenie pozycji GPS i tras przejazdu pojazdów, zawiera różne, przydatne informacje jak informacje o aktywnym napędzie pomocniczym, wyłączenie lub załączenie silnika lub zapłonu. Służy to zwiększeniu transparentności wszystkich procesów w ramach budowy.

System optymalizuje również samą logistykę na budowie. Dla bardziej skomplikowanych procesów roboczych polecamy urządzenie DispoPilot.guide, które w połączeniu z usługą Zarządzenie transportem umożliwia określenie kolejności poszczególnych kroków realizacji zlecenia. Dzięki temu można zrealizować nawet bardzo szybkie zlecenia i uniknąć pustych przejazdów, nie uruchamiając nawet komórki. Jeśli trzeba często rejestrować kody kresowe lub elektroniczne zaświadczenia robocze, to polecamy trwałe, przenośne urządzenie DispoPilot.mobile.

I co ważne, Fleetboard daje pewność, że pojazdy zawsze trafią do właściwego wjazdu na plac budowy. Adresy załadunku i rozładunku, również same współrzędne geograficzne przekazywane są przez system do komunikatora DispoPilot za pomocą nawigacji. Prowadzenie do celu uwzględniania różne atrybuty ciężarówki, takie jak np. system kontroli pasa jazdy lub innych charakterystycznych cech pojazdu jak np. długość, szerokość i wysokość”.

W celu pełnego włączenia danych z naczepy do systemu Fleetboard opracowano dwie usługi dla naczepy: Trailer Data i Trailer ID. W pierwszym przypadku usługa Trailer Data integruje z systemem Fleetboard Cockpit wiele różnych informacji dotyczących zabudowy i podwozia naczepy, pochodzących z systemu telematycznego jej producenta. W zależności od systemu telematycznego naczepy, do tych informacji należą przykładowo typ naczepy i jej pozycja podawana niezależnie od pozycji ciągnika siodłowego.

Usługa Trailer Data dostarcza najróżniejszych informacji o samej naczepie. Ponadto Fleetboard Trailer Data pokazuje istotne dane dotyczące stanu technicznego podwozia naczepy. Zaliczają się do nich przykładowo naciski na osie, zużycie okładzin hamulcowych czy też ciśnienie w oponach. Wszystkie te dane są dostępne w systemie Fleetboard Cockpit.

Naczepa siodłowa dostarcza swoje dane oczywiście również wtedy, gdy nie jest sprzęgnięta z którymś z ok. 50 ciągników siodłowych Mercedes-Benz należących do floty firmy – o ile jest ona wyposażona w stosowny system telematyczny.

Jest to niezbędne do tego, by zapewnić pełną dokumentację naszej jakości transportu. Ów wysoki standard jakości utrzymywany był w naszej firmie również wcześniej. Różnica względem naszych starych rozwiązań telematycznych polega na tym, że teraz możliwa jest koncentracja wszystkich faktów w jednym miejscu” – mówi Christian Michalak.

W przypadku usługi Trailer Data Fleetboard, Spedition Kautetzky rozpoczął współpracę z systemami telematycznymi dwóch największych w Europie producentów naczep siodłowych: Schmitz Cargobull i Krone. W celu skorzystania z usługi trzeba mieć podpisaną umowę ze współpracującym producentem systemu telematycznego naczepy.

Fleetboard Trailer Data pokazuje istotne dane dotyczące stanu technicznego podwozia naczepy, w tym ciśnienia w oponach

Fot. Mercedes-Benz

Usługa Trailer ID przekazuje pozycję naczepy oraz status jej sprzęgu. Ciągnik siodłowy wykrywa, czy doczepiona jest naczepa i identyfikuje ją na podstawie numeru pojazdu (VIN) poprzez elektroniczny układ hamulcowy. Pobrane dane wraz z danymi ciągnika siodłowego przesyłane są przez zamontowany w pojeździe komputer pokładowy Fleetboard do firmy. Dzięki temu znana jest lokalizacja naczepy i jednocześnie jest jasne, że pojazd ciągnie właściwą naczepę. Fleetboard oferuje usługę Trailer ID do pojazdów użytkowych Mercedes-Benz najnowszej generacji. Elektroniczny układ hamulcowy naczepy siodłowej musi przy tym zezwalać na odczytywanie numeru identyfikacyjnego pojazdu. Nie jest przy tym wymagane dodatkowe wyposażenie techniczne.

Źródło: Forum Budowlane, nr 3 (262) 2018

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -