Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

Ładowarki kołowe na polskim rynku

Ocena: 0
3618

Jakie ładowarki kołowe są kupowane najchętniej przez polskich przedsiębiorców? Z takim pytaniem zwróciliśmy się do wybranych przedstawicieli znanych światowych producentów. Oto jakie modele proponują. Tym razem przyglądamy się im m.in. pod względem komfortu i bezpieczeństwa operatora, wydajności, czy łatwości obsługi, rozwiązaniom równie ważnym jak zużycie paliwa.

Ładowarka Case 821G w całej okazałości

Fot. Case

Z najlepszą widocznością w swojej klasie

Wśród głównych powodów, dla których ładowarki Case serii G, w tym model 821G znalazły uznanie znajdują się m.in.: najlepsza w swojej klasie widoczność, doskonała ochrona i komfort operatora, wysoka produktywność i wydajność, wysoka niezawodność, oraz bezpieczna i łatwa konserwacja.

Za bardzo dobry, niezakłócony panoramiczny widok do przodu odpowiada jednoczęściowa szyba przednia. Nie gorzej jest z widokiem do tyłu. Tutaj operator ma do dyspozycji liczne wypukłe lusterka wsteczne, kamerę cofania z wyświetlaczem, wąską maskę silnika oraz ogrzewaną tylną szybę. Z kolei efektywne oświetlenie LED sprawia, że praca w nocy jest równie komfortowa jak w ciągu dnia.

Operator w kabinie jest dobrze chroniony przed wibracjami i hałasem. Nowe siedzenie premium z aktywną amortyzacją ma automatyczną regulację wysokości, system dynamicznego tłumienia i system absorpcji drgań o niskiej częstotliwości. Wspomnijmy jeszcze, że fotel jest podgrzewany i ma podłokietniki. W połączeniu z kabiną zamontowaną na wiskotycznych bloczkach tłumiących drgania i silnika umieszczonym z tyłu maszyny wpływa to na ograniczenie hałasu i wibracji, którym podlega operator. Poziom hałasu w kabinie jest nie tylko niski, ale też przyjemny dla ucha i wynosi 68–69 dB. Do tego operator może oddychać czystym, wolnym od pyłów powietrzem. Skuteczność filtracji podstawowej i recyrkulacyjnej cząsteczek stałych sięga 99%, czemu towarzyszy ulepszona zdolność zatrzymywania pyłu i dłuższe odstępy pomiędzy konieczną wymianą filtrów. W przypadku pracy w wyjątkowo trudnych warunkach istnieje możliwość zamontowania dodatkowych filtrów HEPA lub filtrów z węglem aktywnym. Bezpieczny i łatwy dostęp do kabiny zapewniają operatorowi zoptymalizowane poręcze i uchwyty.

Fot. CNH Industrial

Robert Wrona, Sales Operations and Marketing Manager, Europa Centralna i Wschodnia CNH Industrial

„Warto jeszcze raz przypomnieć, że za doskonałość konstrukcyjną ładowarek kołowych serii G firma Case otrzymała nagrodę „Good Design” w kategorii przemysłowej. Doceniona została rewolucyjna szyba przednia oraz oczywiście komfort i bezpieczeństwo operatora. Dla użytkowników maszyn Case ważna jest również bezpieczna i łatwa konserwacja. Umieszczenie silnika z tyłu pod elektrycznie otwieraną pokrywą zapewnia szybki dostęp do punktów przeprowadzania konserwacji. Nie powinien być zaskoczeniem brak poręczy bezpieczeństwa wokół maski i stopni za kołami tylnymi. Wszystkie punkty kontrolne są bowiem łatwo dostępne z poziomu podłoża, tak więc codzienne czynności konserwacyjne mogą być przeprowadzane w sposób jak najbardziej bezpieczny. Dopełnieniem zalet niech będzie również silnik o pojemności 6,7 l wyprodukowany przez naszą siostrzaną firmę FPT Industrial. Wyposażony w układ uzdatniania spalin Hl-eSCR, spełnia standardy emisyjne normy EU Stage IV (Tier 4 final)”.

O wysokiej produktywności ładowarki 821G, świadczy wartość stosunku maksymalnego udźwigu w łyżce do masy maszyny wynosząca do 38% oraz najlepsza w swojej klasie siła odspajania.

Producent idealnie połączył wydajność z produktywnością, co przejawia się zwłaszcza podczas wchodzenia w zakręt na twardym gruncie i ładowaniu na gruncie miękkim. W obydwu przypadkach daje o sobie znać 100% blokada mechanizmu różnicowego (opcja) – w pierwszym brak załączenia oznacza również brak strat energii oraz mniejsze zużycie opon, w drugim 100% siły trakcyjnej jest przenoszone na koła.

Operator 821G ma nie tylko wygodne stanowisko pracy, ale także doskonały widok przez szybę o nowej konstrukcji

Fot. Case

Wysoką niezawodność osiągnięto dzięki zastosowaniu w konstrukcji ładowarki mostów wzmocnionych typu Heavy Duty, stworzonych do pracy z oponami klasy L5 lub pełnymi, w środowisku materiałów bardzo abrazyjnych. Tak uzyskano dodatkowe zalety w postaci: 20–30% niższego zużycia opon ze względu na brak poślizgu pomiędzy kołami; ograniczonego zużycia paliwa ze względu na brak tarcia w mechanizmie różnicowym; skróconego czasu konserwacji ze względu na mniejszą ilość ruchomych komponentów z otwartymi mechanizmami różnicowymi. Dodajmy jeszcze, że użyta w ładowarce 5-biegowa przekładnia ProShift oferuje oszczędność średnio 1,5 l/godz., a także do 20% szybszy czas cyklu. Po wybraniu trybu Eco, silnik nie tylko daje pierwszeństwo efektywności paliwowej, ale także przekładnia zmienia przełożenie przy niższych obrotach, w celu obniżenia zużycia paliwa oraz poziomu hałasu.

Podstawowe osiągi 821G
Moc silnika    172 kW/230 KM
Masa eksploatacyjna    18,2–19,4 t
Siła odspajania na łyżce    145 kN
Pojemność łyżki    2,8–3,6 m3


Z dobrą relacją jakości do ceny

Według jedynego autoryzowanego dealera maszyn budowlanych Doosan w Polsce – firmy Grausch i Grausch, najczęściej wybieraną przez polskich użytkowników ładowarka kołową jest opisywana już na naszych łamach DL420-5. Doceniona została najlepsza na rynku relacja jakości do ceny, a także bezpieczeństwo i komfort pracy operatora, na czym również w tym przypadku się skupimy.

Wszystkie elementy układu sterowania ładowarki DL420-5 znajdują się w zasięgu reki operatora, z wygodnym dostępem, pogrupowane według funkcji

Fot. Doosan

W przestronnej i ergonomicznej kabinie DL420-5 wprowadzono dodatkowe ulepszenia mające na celu zwiększenie komfortu operatora i wygody obsługi. Operator ma więcej miejsca, lepszą widoczność, wygodny, ruchomy fotel Grammera i pojemne schowki, co sprawia, że praca jest łatwiejsza i mniej męcząca. Dżojstik z podłokietnikiem ułatwia sterowanie sprzętem. Montowane fabrycznie w ładowarce DL420-5 wstępne filtry powietrza usuwają większość pyłu, zanieczyszczeń, owadów, deszczu i śniegu z wlotu, zapewniając większą czystość powietrza doprowadzanego do filtra silnika. Wydłuża to okresy pomiędzy wymaganym serwisowaniem tego filtra, zwiększając tym samym czas eksploatacji i wydajność maszyny. W celu zapewnienia nieszkodliwych dla zdrowia warunków pracy powietrze w kabinie jest podwójnie filtrowane, tak aby usunięte zostały wszelkie cząstki powyżej 2 µm. Temperaturę powietrza we wnętrzu dostosowuje automatyczna klimatyzacja. Ponadto kabina spełnia wymogi określone w przepisach ROPS/FOPS – w sytuacjach awaryjnych szybką i sprawną ewakuację zapewnia szerokie wyjście awaryjne (znajdujące się po prawej stronie).

Maszyna wyposażona jest w duże platformy, poręcze i dwa wyjścia awaryjne. Konserwacja możliwa jest oczywiście z poziomu podłoża.

Bezpieczeństwo operatora zwiększa również panoramiczny widok z kamery cofania. Lusterka zewnętrzne są podgrzewane, aby zapewniać odpowiednią widoczność i zapobiegać wypadkom podczas pracy w niekorzystnych warunkach atmosferycznych. Układ kontroli jazdy (w standardzie) ogranicza skutki jazdy po nierównym podłożu i tłumi drgania, zapewniając najwyższy komfort pracy.

Ładowarka Doosan DL420-5. Maszyna ma bardzo sprawnie działającą hydraulikę, a także dużą moc w stosunku do wagi

Fot. Doosan

Krzysztof Pietryka, regionalny szef sprzedaży Grausch i Grausch

„Wśród polskich użytkowników, najpopularniejszą ładowarką marki Doosan jest model DL420-5. Ta niemal 23-tonowa maszyna o mocy 345 KM i pojemności łyżki 4,2 m3 zdaje egzamin w każdym powierzonym jej zadaniu. Ładowarka, oprócz wysokiej sprawności i jakości podzespołów jest przede wszystkim prosta, co chwalą użytkownicy końcowi. Prostota przejawia się m.in. w łatwym dostępie do punktów serwisowych z poziomu podłoża czy intuicyjnym, ergonomicznym i precyzyjnym systemie sterowania. Doosan DL420-5 ma również liczne udogodnienia w standardzie, takie jak automatyczny system smarowania czy blokadę przetwornika momentu obrotowego, co przekłada się na niższe koszty eksploatacji oraz wydłużoną żywotność maszyny. Doosan ma tę przewagę nad konkurencją, że wyposaża swoje ładowarki w silniki zgodne z normami Stage IV bez filtra cząstek stałych. Nasi klienci często szukają maszyn prostych i bezawaryjnych, a taki właśnie jest model Doosan DL420-5. To naprawdę udana ładowarka. Niezależnie od tego, czy sprzęt pracuje w kopalni, żwirowni czy przy produkcji cementu, użytkownicy nie mają z nią żadnego problemu, nawet po dłuższym czasie eksploatacji. Na dodatek ładowarkę cechuje najlepszy na rynku stosunek ceny do jakości”.

Dzięki mocnej konstrukcji i wykorzystaniu wysokiej jakości komponentów ładowarka DL420-5 została oceniona jako bardzo efektywna, zapewniająca wysoką wydajność i niezawodność. Tutaj wymieńmy takie rozwiązania, jak hydrauliczne szybkozłącze do szybkiej i bezpiecznej zmiany lub zablokowania osprzętu z wnętrza kabiny, układ elektroniczny sterujący funkcjami podnoszenia ramienia i wysięgnika oraz powrotu łyżki do pozycji roboczej (również obsługiwany z kabiny. DL420-5 wyposażono oczywiście w automatyczną blokadę mechanizmu różnicowego, czyli system ograniczania poślizgu, który zapewnia pracę z pełną wydajnością przy jednoczesnej kontroli poziomu zużycia paliwa i ograniczaniu zużycia opon.

By uzyskać oszczędność paliwa, konstruktorzy zaopatrzyli ładowarkę DL420-5 w funkcję automatycznego wyłączania. Po jej aktywowaniu konfigurowanym przez operatora silnik będzie wyłączał się samoczynnie po określonym czasie pracy jałowej, w zakresie od 3 do 60 minut, zużywając tym samym do 10% mniej paliwa. Maszyna jest również wyposażona w blokadę przetwornika momentu obrotowego. Gdy blokada jest aktywna, silnik jest automatycznie łączony z napędem (w zależności od prędkości i oporu jazdy), już od drugiego biegu. Napęd odbiera całkowitą moc silnika bez poślizgu hydraulicznego, znacząco zwiększając prędkość podczas jazdy po zboczach. Pozwala to zaoszczędzić nawet 10% kosztów paliwa. Dostępne są ponadto trzy różne tryby pracy: Eco, Normal oraz Power, przy czym funkcja dodatkowego wspomagania „Power-up” umożliwia korzystanie z trybu bardziej intensywnej pracy poprzez skrócenie czasu zmiany biegu po pełnym naciśnięciu pedału przyspieszenia. Wskaźnik Eco podaje informacje o średnim zużyciu paliwa na 1 minutę pracy.

Podstawowe osiągi DL420-5
Moc silnika    257 kW/345 KM
Masa eksploatacyjna    23 t
Siła odspajania na łyżce    210 kN
Pojemność łyżki    4,2 m3


Z systemem rozdzielenia napędów

W historii techniki ładowarek kołowych firmy Liebherr kamieniem milowym stała się seria XPower z silnikiem spełniającym wymagania normy emisji EU Stage IV (Tier 4 final). Ogromna ilość innowacji, takich jak seryjnie zabudowywany system rozdzielania napędów, sprawiła, iż nowa generacja ładowarek Liebherr znalazła zadowoloną grupę użytkowników również w naszym kraju. Szybko potwierdziła się niezawodność innowacyjnego napędu XPower i większych osi.

Przyjrzyjmy się bliżej korzyściom, jakie daje wyjątkowe rozwiązanie XPower, które Liebherr montuje seryjnie w serii swoich dużych ładowarek kołowych. Przekładnia XPower przejmuje taką samą funkcję, jak standardowa przekładnia z możliwością rozgałęziania mocy, jednakże skuteczność nowszej wersji jest znacznie wyższa.

Ładowarka kołowa Liebherr L566_XPower. Użytkownicy docenili zalety napędu XPower i mniejsze o 30% zużycie paliwa w stosunku do rozwiązań standardowych

Fot. Liebherr

Innowacyjny napęd jezdny rozdziela moc wytwarzaną przez silnik wysokoprężny poprzez przekładnię obiegową na układ hydrostatyczny i mechaniczny. Następnie moc łączona jest ponownie, aby podczas eksploatacji do dyspozycji była pełna jej wartość. Jednocześnie przekładnia dopasowuje bezstopniowo obydwa układy napędu do danej sytuacji roboczej: podczas dojeżdżania i ładowania w większym stopniu działa układ hydrostatyczny. Podczas jazdy z większymi prędkościami dominującą rolę przejmuje układ mechaniczny. Obydwa układy napędu zawsze przenoszą 100% mocy wytwarzanej przez silnik wysokoprężny, zmienny jest jedynie stosunek wykorzystania obydwu układów w danym zastosowaniu. Dzięki zastosowaniu tej innowacyjnej i efektywnej koncepcji w zakresie napędu firmie Liebherr udało się stworzyć ładowarkę kołową o wysokim stopniu skuteczności w każdym z zastosowań. Kluczową rolę odgrywa przy tym sprawdzony system Liebherr-Power-Efficiency. W trakcie kilkuletniej fazy testowej i rozwojowej firma Liebherr optymalizowała nieustannie rozwiązania dotyczące wszystkich komponentów systemu napędowego. Dzięki temu, ładowarki kołowe XPower wykazują zużycie paliwa mniejsze o 30% w stosunku do rozwiązań standardowych. A to naturalnie oznacza zredukowanie kosztów eksploatacji, co zostało docenione również przez polskich użytkowników.

Fot. Liebherr Polska

Marceli Bednarek, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Liebherr Polska

„W roku 2017 pod względem sprzedaży ładowarki kołowe L566 XPower oraz L576 XPower (w klasie 20–35 t) stanowiły najlepiej sprzedający się produkt wśród całej szerokiej palety maszyn firmy Liebherr. Ich udział w stosunku do innych maszyn utrzymał się na poziomie ponad 60%. Przyczyn tego stanu rzeczy należy upatrywać w rozwiązaniu XPower, które łączy w sobie zalety napędu hydrostatycznego oraz mechanicznego. Napęd hydrostatyczny jest najbardziej efektywny podczas krótkich zadań załadunkowych, mechaniczny, przewidziany został na dłuższe odcinki tras i jazdę po wzniesieniach. Dla użytkowników oznacza to obniżone zużycie paliwa oraz wydłużony czasokres przeglądów, a tym samym zredukowane koszty eksploatacji”.

Przykładowo w zakładzie recyklingu materiałów budowlanych ładowarka kołowa L 566 XPower przeładowywała codziennie ok. 1500 t materiałów sypkich. Na dużym obszarze pokonywała z reguły dłuższe odcinki trasy. Zużycie paliwa przez testowaną maszynę wahało się w zakresie pomiędzy 14 i 18 l oleju napędowego. Operator przy tym wysoko oceniał wydajność i komfort: „Siła wzdłużna i przyspieszenia ładowarki L 566 XPower są wyjątkowe. Maszyna jest bardzo zwinna, mimo to pracuje bardzo spokojnie. Szczególnie komfortowa jest obszerna kabina. Siedzenie kierowcy jest wygodne, łatwo można przestawiać w trzech zakresach koło kierownicy, a elementy obsługi umieszczone są tak, że wszystkie informacje dostępne są na pierwszy rzut oka”.

Podstawowe osiągi L566 XPower
Moc silnika    200 kW/272 KM
Masa eksploatacyjna    24 t
Siła odspajania na łyżce    210 kN
Pojemność łyżki    4,2–4,7 m3


Z gamy maszyn średniej wielkości

Firma LiuGong wskazała ładowarkę kołową 848H, należącą do gamy maszyn średniej wielkości. W przypadku tego modelu, ponieważ jest opisywany po raz pierwszy na naszych łamach, wypada zacząć od silnika. Jest nim 6-cylindrowa jednostka Cummins QSB 6.7 (o pojemności 6,7 l), turbodoładowana z system wtrysku typu Common Rail. Turbosprężarka o zmiennej geometrii (VGT) poprawia reakcję silnika przy małej i dużej prędkości. Silnik spełnia wszystkie wymagania normy EPA Tier 4F/EU Stage IV. Inteligentne sterowanie prędkością obrotową silnika znacząco ogranicza zużycie paliwa i obniża poziom emisji. Ta sprytna funkcja dostosowuje prędkość silnika i liczbę obrotów na minutę do konkretnego zadania i automatycznie włącza bieg jałowy między poszczególnymi pracami. Dzięki temu, podczas typowej 8-godzinnej zmiany można liczyć na oszczędności paliwa rzędu 2–3 l. Również nowa 4-stopniowa przekładnia ZF typu „power shift” ze zmienikiem momentu obrotowego w inteligentny sposób dostosowuje się do sytuacji, zapewniając optymalne przeniesienie mocy w celu poprawienia osiągów i obniżenia zużycia paliwa.

Ładowarka LiuGong 848H. 4-stopniowa przekładnia ZF typu „power shift” ze zmiennikiem momentu obrotowego z funkcją blokady (lock up) zapewnia optymalne przeniesienie mocy i poprawę osiąfów

Fot. LiuGong

Jak podaje producent, 848H ma zdolność adaptacji do warunków w miejscu prowadzenia robót. Układ kontroli jazdy („ride control”) nowej generacji połączony z funkcją automatycznego pozycjonowania łyżki tłumi wstrząsy i poprawia komfort jazdy w każdych warunkach terenowych. Co ważne, nowy system kontroli jazdy zapobiega rozsypywaniu przewożonych materiałów, ograniczonemu dzięki zastosowaniu nowych łyżek, które ułatwiają załadunek i transport, znacząco zwiększając wydajność i oczywiście potencjalny zysk. Duże znaczenie, na co zwracaliśmy uwagę przy innych okazjach, ma wysięgnik typu „Z” o zoptymalizowanej geometrii. Zwiększa wszechstronność ładowarki, poprawiając siłę odspajania, stabilność i szybkość załadunku oraz widoczność z kabiny. Doskonała przyczepność i zwrotność to z kolei zasługa mostów napędowych z mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu. Zapewniają automatyczne przekazanie mocy na tylne koła, co ułatwia zawracanie i ogranicza – jakże ważne dla użytkowników – zużycie opon.

Szeroko otwierana pokrywa silnika ładowarki 848H wykonana z włókna szklanego zapewnia szybki i łatwy dostęp do silnika i punktów serwisowych

Fot. LiuGong

A jak wygląda bezpieczeństwo i komfort pracy operatora? Zacznijmy od poziomu podłoża – bezpieczne wchodzenie do kabiny i opuszczanie jej, niezależnie od warunków pogodowych, umożliwiają 3-stopniowe schodki nachylone pod kątem 10°, pokryte udoskonalonym materiałem przeciwpoślizgowym, a także rozmieszczone w przemyślany sposób uchwyty, poręcze i taśma antypoślizgowa na nadwoziu. Problem widoczności, niezbędny do bezpiecznej i wydanej pracy, rozwiązano projektując kabinę z zaokrągloną przednią szybą, a dzięki odpowiedniemu umiejscowieniu wspomnianego wyżej wysięgnika typu „Z”, nic nie zasłania operatorowi łyżki znajdującej się na poziomie gruntu. Poprawie bezpieczeństwa służy również lepsza widoczność narożników maszyny, a opcjonalna tylna kamera zwiększa pole widzenia o dodatkowe 15%.

Operator ma do dyspozycji wygodny pneumatyczny fotel regulowany w wielu płaszczyznach, regulowaną kolumnę kierownicy, schowki w podłokietniku oraz klimatyzację Denso z wieloma dyszami. Dżojstik i dźwignie sterowania rozmieszczono tak, że są dobrze widoczne, łatwo dostępne i proste w obsłudze. Dzięki pokładowemu systemowi monitorowania operator może ze swojego fotela kontrolować parametry maszyny (temperaturę i ciśnienie oleju), otrzymywać ostrzeżenia o zbliżającym się terminie przeglądu oraz uzyskać informacje, które ułatwiają konserwację i serwisowanie maszyny.

Podstawowe osiągi 848H
Moc silnika    129 kW/175 KM
Masa eksploatacyjna    15,2 t
Siła odspajania na łyżce    129 kN
Pojemność łyżki    2,5–5,0 m3

Źródło: Forum Budowlane, nr 3 (262) 2018

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: