Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

Kafary - maszyny do wbijania pali

Ocena: 0
6778
Przedsiębiorstwo Innowacyjno-Wdrożeniowe Wamet Sp. z o.o. działające od 1990 r. jest jedynym krajowym producentem maszyn do wbijania pali (kafarów) zaprojektowanych specjalnie do realizacji ściśle określonych robót inżynieryjnych. Oferowane urządzenia różnią się znacznie między sobą, co wynika z różnorodności ich zastosowania.

Kafar typu KB-2 na podwoziu trójkołowym przeznaczony do wbijania słupków drogowych barier ochronnych
Fot. PIW Wamet


I tak najmniejszymi kafarami PIW Wamet są maszyny przeznaczone do wbijania słupków do instalacji drogowych barier ochronnych. Są to kafary typu KB-2 (na podwoziu trójkołowym) oraz typ KG-2G (na podwoziu gąsienicowym). Elementem roboczym kafarów jest młot hydrauliczny Vistarini o energii udaru 320 J i częstotliwości ok. 700 uderzeń na minutę pozwalający na pogrążanie w gruncie słupków stalowych o różnych profilach przekroju i maksymalnej długości 2 m. Układ kinematyczny kafara pozwala na odpowiednie ustawienie prowadnicy w konkretnych warunkach pracy. Napęd główny stanowi silnik spalinowy Kohler o mocy 19 kW, a cała maszyna sterowana jest z pulpitu operatora.

Aktualnie PIW Wamet jest na etapie wdrażania większego kafara do podobnego zakresu robót jak KB-2G (energia udaru 740 J, moc silnika 25 kW, obrotowe nadwozie), który pozwoli na zwiększenie wydajności pracy.

Drugą grupą maszyn są kafary kolejowe przeznaczone do wbijania pali prefabrykowanych wzdłuż torowiska linii kolejowych, na których montowane są słupy kolejowe trakcji elektrycznej. PIW Wamet produkuje dwie wersje tych kafarów: KK2750 na podwoziu żurawia kolejowego EDK80/3 oraz KK3000H na specjalnej niskopodwoziowej platformie kolejowej produkcji ZPS Stargard Szczeciński. Kafary te mają złożoną kinematykę umożliwiającą wbijanie betonowych prefabrykowanych pali o maks. masie 2500 kg i długości 5 m w ograniczonym istniejącą siecią trakcyjną obszarze wzdłuż torów kolejowych. Narzędziem roboczym jest wolnospadowy, elektronicznie sterowany młot hydrauliczny Fambo. Urządzenia te mają także możliwość wiercenia ślimakowego w gruncie w warunkach, kiedy wbijanie pali jest niemożliwe. Całość prac sterowana jest z kabiny operatora wyposażonej w systemy gwarantujące wysoki komfort pracy.


Kafar kolejowy typ KK3000H zabudowany na nisko-podwoziowej platformie kolejowej
Fot. PIW Wamet


Trzecia grupa maszyn do wbijania pali to specjalne kafary służące do wykonywania umocnień brzegów nadmorskich w postaci drewnianych ostróg zabezpieczających brzeg morza przed jego zgubnym oddziaływaniem na infrastrukturę nabrzeżną.

Kafary do ostróg typ KJS-81 mają unikalną konstrukcję (chronioną patentem) systemu przemieszczania się urządzenia po palach uprzednio wbitych w grunt. System ten polega na zastosowaniu dwóch niezależnych szczęk zaciskowych, obejmujących ostrogę i połączonych między sobą siłownikiem hydraulicznym przesuwu wzdłużnego. Odpowiednie sterowanie szczękami oraz siłownikiem przesuwu umożliwia przemieszczanie się kafara po główkach wbitych pali tworzących ostrogę. Wbijanie pali na kafarach do ostróg realizowane jest za pomocą młotów spalinowych MS500 lub MS1250. Możliwe jest także zastosowanie młotów hydraulicznych wolnospadowych firmy Fambo. Kafary kolejowe i kafary do ostróg wykonywane są indywidualnie dla każdego odbiorcy i wymagają szczegółowych uzgodnień.

Wszystkie maszyny produkcji PIW Wamet mają układy hydrauliczne oparte na komponentach wysokiej jakości firmy Parker, które gwarantują dobrą jakość i trwałość eksploatacyjną.

Wiesław Czajor
dyrektor techniczny
PIW Wamet Sp. z o.o.

Źródło: Forum Budowlane, nr 11 (186) 2011
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: