Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

Jak zabezpieczyć opony przed przebiciem?

Ocena: 0
2322

Użytkownicy maszyn budowlanych od zawsze borykają się z problemem awarii związanych z przebiciami opon. Nawet najmocniejsze i najdroższe mogą zostać przebite, a niewielkie uszkodzenie może doprowadzić do przymusowego przestoju, co generuje spore koszty. Odkąd wynaleziono opony pneumatyczne, poszukiwane są metody ich zabezpieczania przed gwałtownym spadkiem ciśnienia. Istnieją dwa główne sposoby – jednym z nich jest niedopuszczenie do przebicia, drugim zabezpieczenie przed spadkiem ciśnienia, gdy już do tego doszło.

Najprostszym sposobem ochrony opony przed uszkodzeniami jest zastosowanie łańcucha np. wykonanego z elementów kutych tureckiej marki Las Zirh (na zdjęciu z ogniwem X18 Universal)

Fot. Torus

Najprostszym sposobem ochrony opony przed uszkodzeniami jest łańcuch ochronny. Dzięki takiemu rozwiązaniu opona nie ma bezpośredniego kontaktu z nawierzchnią, a gęste ogniwa stalowego łańcucha zapewniają ochronę przed przecięciami i nadmiernym ścieraniem bieżnika. Łańcuchy ochronne stosuje się przede wszystkim w górnictwie odkrywkowym, gdzie zabezpieczają opony w ładowarkach kołowych pracujących z nieprzetworzonym materiałem skalnym, ale również w branży przetwórstwa metali oraz sortowaniach odpadów. Łańcuch ochronny nie gwarantuje jednak w 100%, że opona nie zostanie przebita. Bardzo rzadko zdarza się jednak, że np. stalowy pręt trafi pomiędzy ogniwa łańcucha i nastąpi uszkodzenie. Najważniejszym czynnikiem jest właściwy dobór łańcucha do warunków pracy maszyny – tak jak opony, łańcuchy produkowane są w różnych wersjach, w zależności od konkretnego zastosowania.

Drugim sposobem jest zastosowanie opon pełnych. Takie opony, zwane również superelastycznymi, dostępne są w większości rozmiarów opon przemysłowych znajdujących się na rynku. W bardzo trudnych warunkach pracy, np. przy załadunku czy transporcie złomu stalowego zasadne jest zastosowanie właśnie takiego ogumienia. Zaletą jest całkowita bezawaryjność a wadą: słaba amortyzacja (co wpływa na komfort pracy operatora) oraz wysoka cena.

Drugą metodą zabezpieczenia opon przed przebicie jest zastosowanie opon pełnych, praktycznie niezniszczalnych

Fot. Torus

Aby nie dopuścić do ubytku powietrza w oponie pneumatycznej można wypełnić ją również elastomerem lub żelem uszczelniającym. To pierwsze rozwiązanie powoduje, że opona w zasadzie zamienia się w pełną, gdyż elastomer po zastygnięciu przybiera postać pianki poliuretanowej, która ma podobne cechy fizykochemiczne co guma. Wypełnienie elastomerem zabezpiecza oponę przed przebiciami i niewielkimi przecięciami, jednak nie zapewnia całkowitej bezawaryjności (tak jak opona pełna). Przecięcie większe niż 20 cm doprowadzi w krótkim czasie do wykruszenia się elastomeru. Trzeba też pamiętać, że wypełnia się 100% pojemności opony co znacznie zwiększa wagę całego koła.

Bardzo popularnym rozwiązaniem w ostatnim czasie jest żel uszczelniający. Używany jest wszędzie tam, gdzie opony narażone są na przebicia punktowe. To stosunkowo tani i prosty sposób zabezpieczenia opon przed utratą ciśnienia. Gęsty żel zawierający molekuły gumy rozprowadza się samoistnie na wewnętrznych ścianach opony i w momencie przebicia natychmiast wypełnia powstały otwór nie dopuszczając do ubytku ciśnienia. W zależności od zastosowanego typu, żel może uszczelnić otwór mający nawet 2 cm średnicy. Można go stosować do niemal wszystkich typów pojazdów ogumionych. Nie ma wpływu na parametry jazdy, nie wpływa na wagę i może być łatwo zaaplikowany przez zawór przy pomocy odpowiedniej pompki.

Źródło: Forum Budowlane, nr 12 (283) 2019

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -

Polecane firmy

Polecamy

Polecamy

Które z niżej wymienionych minikoparek są Ci najlepiej znane?















GŁOSUJ

Jakie znasz koparki kołowe z napędem elektrycznym?





GŁOSUJ