Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

Efektywne i ekologiczne lemiesze kombinowane

Ocena: 0
1768

By spełnić oczekiwania zarządców dróg firmy zajmujące się odśnieżaniem starają się o unowocześnienie swojego parku maszynowego i zastępują stare pługi lekkich typów cięższymi i bardziej skomplikowanymi modelami które okazują się o wiele efektywniejsze w użyciu. Sporym kłopotem jest jednak dobranie odpowiednich lemieszy, zwłaszcza gdy odśnieża się sporą ilość dróg wyższej klasy, często w systemie wieloletnim.

Lemiesze Küper na pługu odśnieżnym Ozamet

Fot. Küper

Żądanie zwiększenia standardu odśnieżania wynika z coraz większych wymagań kierowców i coraz lepszych dróg, natomiast ekologia narzuca zmniejszenia użycia soli – czasami wręcz do minimalnych dawek jak 10-15 g/m2. Niestety zwiększone wymagania zarządców nie idą w parze ze zwiększeniem nakładów, a co gorsza, ze zwiększeniem wiedzy czy zmianą sposobu odśnieżania. Zarządcy dróg bazując na doświadczeniach i wytycznych kopiowanych bezwiednie prawie od lat 60. zakazują wręcz używania lemieszy stalowych czy kombinowanych ze stalą obawiając się niszczenia nawierzchni albo oznakowania – zapominając przy tym, że zwiększonych wymagań nie da się spełnić używając lemieszy gumowych – praw fizyki nie da się zmienić i nawet użycie najlepszego ciężkiego pługu nic nie da jeśli lemiesz nie poradzi sobie z ubitym śniegiem czy lodem – wtedy pozostaje tylko i wyłącznie zwiększenie użycia soli. Co oczywiście jest źle widziane.

Standardowo w Polsce stosowane lemiesze gumowe mają wiele wad: począwszy od niskiej trwałości, szczególnie dokuczliwej przy wysokich przebiegach, przez zwiększone zużycie paliwa nośnika, po bardzo słabą jakość odśnieżania i brak możliwości walki z ubitym śniegiem lub lodem.

Istnieją jednak optymalne, bardziej ekonomiczne i ekologiczne rozwiązania, które są z powodzeniem stosowane na zachodzie oraz od wielu lat w dużych firmach pracujących na autostradach w Polsce. Są to lemiesze kombinowane w różnych odmianach, od lat 60. ubiegłego wieku produkowane i konsekwentnie ulepszane przez firmę Küper GmbH&Co.KG z siedzibą w Bochum (Niemcy). Lemiesze kombinowane Küper najczęściej występują w odmianach Kombi S (stal–guma-korund), Tuca SX (stal-guma-spiek węglika) i GK (guma-korund).

Budowa lemiesza kombinowanego Küper GK (guma-korund)

Fot. Küper

W większości zastosowań nie obejdzie się jednak bez użycia stali. Tylko tak można zapewnić efektowność i ekologię, ale lemiesze kombinowane oferują połączenie zalet lemieszy stalowych i gumowych a więc odpowiednią agresywność przy zmniejszonym niszczeniu nawierzchni. Takie lemiesze okazują się też lepszym i ekonomiczniejszym wyborem niż tradycyjna guma, są bowiem kilkukrotnie trwalsze od najlepszych lemieszy stalowych, oraz aż kilkudziesięciokrotnie bardziej wytrzymałe od lemieszy gumowych. Ponadto, w porównaniu do nich jakość odśnieżania przy użyciu lemieszy kombinowanych jest nieporównywalnie lepsza. Dodatkowy zysk to zmniejszone zużycie paliwa i czas, który normalnie marnowany byłby na kilkukrotną wymianę lemieszy innych typów, lub dodatkowe przejazdy zestawów odśnieżających wymagane dla spełnienia coraz większych wymagań.

W Polsce lemiesze Kombi S już od lat używane są przez prywatnych operatorów autostrad i dróg szybkiego ruchu, ale i dla mniejszych firm rozwiązanie to jest ekonomicznie korzystne, zwłaszcza w przypadku uzupełniania parku maszyn o cięższe typy pługów.

Dystrybucją lemieszy kombinowanych w Polsce zajmuje się polski oddział firmy Küper GmbH&Co.KG – Kueper Polska Sp. z o.o.

Kueper Polska dostarcza profesjonale lemiesze kombinowane pasujące do pługów odśnieżnych wszystkich marek

Fot. Küper

Źródło: Forum Budowlane, nr 10 (281) 2019

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: