Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

Ciągniki Valtra w budowlance

Ocena: 0
3558

Ciągniki Valtra z serii N wyróżniają się niewielkimi rozmiarami i najlepszym w tej klasie stosunkiem mocy do wielkości. Do tego dochodzi obniżone zużycie paliwa i długi okres międzyserwisowy (600 godzin), co pozytywnie wpływa na całkowite koszty eksploatacji. Takie korzyści są nie do przeceniania również w branży budowlanej.

 

Udźwig podnośnika tylnego w ciągnikach Valtra z serii N wynosi aż 78 kN (48 kN z przodu). Zaletą jest także hydraulika o wydajności do 200 l/min oraz przedni i tylny WOM

Fot. Valtra

Do jakich zadań można wykorzystać ciągniki Valtra z serii N w budowlance? Takich prac jest naprawdę dużo. Przede wszystkim są nieodzowne przy budowie dróg i poboczy – stabilizacja gruntu, sprzątanie i utrzymanie. Doskonale sprawdzają się w transporcie materiałów budowlanych czy porozbiórkowych w trudnym/niedostępnym terenie, wszędzie tam, gdzie nie wjadą pojazdy ciężarowe. Poza tym, kierowca może je samodzielnie załadować, przewieźć i rozładować. Pomocny jest w tym fabrycznie montowany ładowacz czołowy ze zintegrowaną, odlewaną ramą wsporczą oraz ergonomiczny układ sterowania. Co ważne, dzięki temu, że ładowacz jest integralną częścią, nie ma wpływu na promień zawracania, który wynosi zaledwie 4,5 m. Mało tego, transport może odbywać się stosunkowo szybko, bo z prędkością do 57 km/h (z przekładnią EcoSpeed). Taka opcja dostępna jest w modelu N174, największego w serii N (moc 201 KM). W ciągnikach EcoSpeed prędkość transportowa 40 km/h jest uzyskiwana przy prędkości obrotowej silnika wynoszącej zaledwie 1600 obr./min. Ponieważ przejazdy odbywają się zwykle z taką prędkością, rozwiązanie to przyczynia się do znacznej oszczędności paliwa. Zgodnie z regulacją europejską, ciągnik nie musi mieć tachografu, ale aby uzyskać wysoką średnią prędkość przejazdu warto wybrać hydropneumatyczną lub pneumatyczną amortyzację przedniej osi.

W całej serii N dostępnych jest sześć modeli ciągników, napędzanych 4,4- lub 4,9-litrowymi silnikami Agco Power o mocy od 115 do 201 KM. Wszystkie spełniają wymagania normy Tier 4 Final/Stage 4.

Dodajmy jeszcze, że Valtra jako jedyny producent ciągników oferuje w serii N (a także seriach T i S) fabrycznie montowany układ jazdy w obie strony o nazwie TwinTrac. System zawiera dodatkowy zestaw elementów sterowania z tyłu kabiny, czyli kierownicę, dźwignię zmiany kierunku jazdy oraz pedały gazu, sprzęgła i hamulca. Podłokietnik operatora Valtra ARM przy obrocie fotela przenosi się wraz z nim do tyłu kabiny, a sam fotel obraca się o 180 stopni i umożliwia zmianę kierunku jazdy bez wysiadania. Dostępne są cztery wersje fotela operatora – od zawieszanego mechanicznie po Valtra Evolution z klimatyzacją i zawieszeniem pneumatycznym.

Jak w każdym ciągniku Valtra, tak i w serii N kabina jest cichym i komfortowym miejscem pracy. Dzięki dobrze dopasowanym drzwiom, doskonałej izolacji i mniejszej liczbie otworów na przewody, poziom hałasu w kabinie nie przekracza 70 dB. Kabina typu Skyview ma niemal 7 m2 powierzchni przeszklonej co zapewnia kierowcy doskonałą widoczność. Ponadto można wybierać z dwóch opcji zawieszenia kabiny – luksusowego, pneumatycznego AutoComfort (z automatycznym poziomowaniem) lub nowego systemu mechanicznego.?

Źródło: Forum Budowlane, nr 1 (272) 2019

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: