Strona główna | Techniki i technologieCiągniki do przewozów ponadnormatywnych

Ciągniki do przewozów ponadnormatywnych

Pojazdy tworzące zestawy z naczepami przeznaczonymi do transportu maszyn budowlanych i dużych elementów do budowy nie mają dużego udziału w sprzedaży ciężarówek w Polsce. Szacunkowe dane mówią o kilkunastu, góra kilkudziesięciu nowych tego typu pojazdach rocznie.

Transport ponadnormatywny odbywa się głównie nocami, mim to układy napędowe ciągników narażone są na ogromne przeciążenia
Fot. Mercedes-Benz


Rynek na tego typu pojazdy nie jest duży, do tego częściowo zapotrzebowanie na pojazdy tego typu zaspokajane jest przez import samochodów używanych z krajów europejskich. Szacuje się, że wraz z nimi roczna sprzedaż nie przekracza kilkunastu sztuk. Oczywiście pojazdy do transportu ponadgabarytów mocno różnią się między sobą, przede wszystkim pod względem tego o jakiej wielkości DMC zestawy mogą tworzyć.

Na ile fabryka pozwoli
Każdy ciągnik siodłowy 4x2 może tworzyć zestawy o dopuszczalnej masie całkowitej do 68 t, ale tego typu ciężary trudno uznać za transport ponadnormatywny. Ten ostatni zaczyna się mniej więcej od DMC zestawu wynoszącego 130 t.

Mimo wysokiej dopuszczalnej masy zestawu są to jednak wciąż dość typowe samochody ciężarowe, które oferuje się w zasadzie w fabrycznych specyfikacjach. To zresztą właśnie one stanowią gros sprzedaży w Polsce, ale jak na rynek nowych samochodów ciężarowych w Polsce, wolumen ich sprzedaży nie jest szczególnie wysoki. Z danych, które dostarczyło nam Iveco Poland wynika, że w 2015 r. sprzedało ono trzy pojazdy tego typu, a w zeszłym 6. Należy pamiętać, że firma ta nie stawia na tego typu transport i nie ma pojazdów, które mogłyby tworzyć cięższe zestawy. Do tego wyniki trzeba też doliczyć kilka, które znalazły się na wyposażeniu polskiej armii. Można je często zobaczyć na autostradach, kiedy to transportują wozy opancerzone, czy też czołgi. Sprzedaż tych pojazdów była jednak realizowana przez włoski oddział firmy Iveco zajmujący się sprzedażą samochodów ciężarowych na potrzeby kontraktów dla wojska, nie znamy więc jego szczegółów.


Podobny wolumen sprzedaży osiągnięty został przez inne firmy oferujące nowe pojazdy ciężarowe w naszym kraju.

W firmie MAN usłyszeliśmy, że nowych samochodów ciężarowych do ciężkich transportów ponadnormatywnych sprzedają w Polsce ok. 10 sztuk rocznie i są w czubie sprzedaży tego typu. Dodajmy, że MAN oferuje rozwiązania umożliwiające tworzenie zestawów o DMC od 40 do 250 t.

Kto da więcej na sprzęgło
Od 130 t w górę zaczyna się jednak zupełnie inna liga pojazdów do przewozów ponadnormatywnych. W tym przypadku liczą się nie tylko moc i to ile osi jest napędzanych, ale przede wszystkim ile może wytrzymać sprzęgło. To właśnie sprzęgło jest najczęściej wyłączane ze świadczeń gwarancyjnych w tego typu pojazdach. Robi tak wielu producentów, a to właśnie ten element jest najbardziej narażony na zużycie.

W przypadku Mercedesa ciekawe jest również i to, że pojazdy do cięższych zadań wytwarza dla niego specjalny zakład, którego fabryka znajduje się we Francji. Firm nazywa się CTT (do Custom Tailored Trucks) i oferuje bardzo wiele możliwości wzmocnienia fabrycznych pojazdów oraz konfiguracji osi. Zresztą sam Mercedes daje też możliwość wzbogacenia swoich pojazdów o wyposażenie specjalne innych producentów. Mamy tu na myśli np. skrzynie do balastu w przypadku pojazdów ciągnących przyczepy specjalne.

Od lat w przypadku nowych pojazdów ciężarowych trwa wyścig na jak największe moce i bariera 500 KM została już dawno przekroczona, jednak dużo ważniejsza od niej z punktu widzenia transportu ponadgabarytowego jest możliwość wzmocnienia konstrukcji podwozia ciągnika oraz to ile będzie on miał osi. Duże znaczenie ma także odpowiedni dobór naczepy, bądź przyczepy. Tutaj również oferta jest dość ograniczona, bo raptem kilku producentów oferuje sprzęt tego typu.

MAN to firma, która prawdopodobnie przoduje w sprzedaży ciągników do ciągnięcia maszyn budowlanych w Polsce
Fot. MAN



Na rynku europejskim nie brakuje także pojazdów używanych, jednak zdaniem specjalistów należy do nich podchodzić z dużym dystansem, ponieważ mimo niewielkich przebiegów (raczej nie pokonują więcej niż ok. 60 tys. km rocznie; większość czasu stoją na parkingach i jeżdżą głównie nocą) są zwykle dość mocno wyeksploatowane i wymagają dużych nakładów finansowych. Rzecz jasna ich cena jest jednak na tyle atrakcyjna, że to właśnie one stanowią najprawdopodobniej większość sprzedaży takich pojazdów na Wisłą.

Źródło: Forum Budowlane, nr 5 (252) 2017
DODAJ KOMENTARZ
Wymagane: Zaloguj się aby dodać komentarz > Zaloguj się
TEMAT MIESIĄCA
Narzędzia diamentowe do przecinarek ręcznych

Husqvarna oferuje narzędzia diamentowe do cięcia wszystkich materiałów budowlanych. Znajdują one zastosowanie we wszelkiego typu przecinarkach ręcznych i nie tylko. Szwedzki producent wytwarza elementy wyłącznie we własnych fabrykach. Dostępne są tarcze, pierścienie do przecinarek pierścieniowych, łańcuchowych, po standardowe tarcze diamentowe od mniej intensywnej pracy po najcięższe zastosowania. Czytaj dalej
POLECAMY