Strona główna | Techniki i technologieCenione koparkoładowarki

Cenione koparkoładowarki

Koparkoładowarka jest wciąż podstawową maszyną wykorzystywaną przez firmy wodociągowe i inne, które prowadzą prace na terenach miejskich. Dzieje się tak nie tylko z uwagi na uniwersalność, ale także ze względu na możliwość poruszania się, i to ze znaczną szybkością, po ulicach. Oferta koparkoładowarek jest przy tym niezwykle bogata.


Koparkoładowarki Case 580ST i 695ST
Fot. Case


Case serii T
Grupę koparkoładowarek Case serii T tworzą obecnie cztery modele o następujących symbolach: 695ST, 590ST, 580ST i 580T. Masa dwóch pierwszych maszyn to odpowiednio 8120 i 8840 kg, dwóch kolejnych jest taka sama i wynosi 8050 kg.

Case 580T, 580ST oraz 590ST to maszyny tradycyjne z mniejszymi kołami z przodu i większymi z tyłu, natomiast model Case 695ST jest koparkoładowarką o wszystkich kołach skrętnych (trzy tryby skrętu) jednakowej wielkości. W 580ST i 590ST jest możliwość wyboru wielkości przednich kół – 18 lub 20 cali, a 580T może poruszać się wyłącznie na 18-calowych kołach. Model 580ST wyposażony jest w wysokoprężny silnik z zasobnikowym układem wtryskowym (Common Rail), natomiast w modelu 580T zastosowano silnik z bezpośrednim wtryskiem. Silnik w obydwu przypadkach ma moc 97 KM. Maszyny 590ST i 695ST Case wyposażył w silnik o mocy 110 KM. Silniki spełniają wymagania normy Tier III. Modele mające w oznaczeniu literę „S” zostały uzbrojone w pompę wielotłoczkową o zmiennym wydatku, która przy aktualnych cenach paliwa zapewnia znaczne oszczędności. Zastosowanie tego rozwiązania przyczyniło się do zmniejszenia średniego zużycia paliwa o 10%, a przy pracy osprzętem koparkowym oszczędności sięgają ok. 16%.

Bezpieczeństwo maszyny i pracy zapewniają takie elementy, jak: zamek otwierający pokrywę silnika umieszczony w kabinie, zamykany na klucz przedział akumulatora uniemożliwiający kradzież, czy zbiornik oleju hydraulicznego z odpowietrznikiem w korku. We wszystkich modelach dostępne są systemy zabezpieczenia przed kradzieżą.

Mokre, wielotarczowe hamulce zasadnicze na tylnej osi w połączeniu z automatycznym włączaniem napędu przedniej osi zapewniają bezpieczną jazdę w każdych warunkach. Układ hamulcowy korzysta z głównego zbiornika oleju hydraulicznego maszyny, obniżając koszty eksploatacyjne. Duży zbiornik paliwa wydłuża czas pracy między kolejnymi tankowaniami.

Konstruktorzy z firmy Case pomyśleli również o komforcie operatora. Dobrze dopasowana pozycja pracy daje lepszą kontrolę nad maszyną i wpływa na mniejsze zmęczenie. Poziom hałasu we wnętrzu kabiny wynosi zaledwie 77 dB. W koparkoładowarkach Case serii T warto zwrócić uwagę na wysokość transportową, która została znacznie zmniejszona w porównaniu z poprzednimi wersjami. Modele 580T i 580ST mają mniej niż 3,5 m wysokości. W nowych maszynach zastosowano nowocześniejsze, wzmocnione mosty oraz skrzynie biegów zapewniając tym maszynom jeszcze leprze parametry trakcyjne. Wszystkie cztery koparkoładowarki wyposażone są w łyżkę ładowarkową o pojemności
1 m3. Maks. głębokość kopania to 5,85 m dla 580ST i 580T oraz 6,10 m dla modeli 695ST i 590ST.

Maestro z Turcji
W ofercie Waryński Trade znajdują się dwa modele koparkoładowarek największego tureckiego producenta maszyn budowlanych, firmy Hidromek. Maszyna klasyczna oznaczona symbolem HMK102B z przednią osią skrętną na 20-calowych kołach i 28-calowych kołach z tyłu, oraz maszyna HMK102S na 28-calowych kołach dla obu skrętnych osi.


Koprakoładowarka Hidromek
HMK 102S


Maszyny napędzane są silnikami Perkins 1104D-44TA lub John Deere 4045HF280, o mocy 100 KM spełniającymi normy emisji spalin Tier3. Mocnymi stronami wykorzystywanych silników jest ich ekonomiczność, znakomita kultura pracy, łatwość w serwisowaniu oraz dostępność części zamiennych na polskim rynku. Dzięki zamykanej na klucz i podnoszonej do góry za pomocą siłownika pokrywie komory silnika, zdejmowanym bocznym panelom oraz otwieranej przestrzeni akumulatora, codzienna obsługa silnika nie sprawia żadnych problemów. Napęd na koła w obu modelach przenoszony jest za pomocą pięciostopniowej przekładni typu Autoshift firmy ZF oraz mostów tego samego producenta.


Wnętrze kabiny koparkoładowarki Hidromek
Fot. Hidromek


Zwarta konstrukcja i masa 9050 kg dla 102B oraz 9300 kg dla 102S sprawia, że podczas pracy maszyny te imponują stabilnością oraz doskonałą kinematyką współpracujących ze sobą podzespołów. Wygodne operowanie maszyną zapewniają hydrauliczne dźwignie układu koparkowego oraz wielofunkcyjny joystick części ładowarkowej. Maszyny posiadają największe wśród oferowanych na polskim rynku koparkoładowarek kabiny z panoramicznymi przyciemnianymi szybami oraz amortyzowanym fotelem operatora. Rozbudowany system wentylacji i ogrzewania, zmieniony przedni panel wskaźników, pokazujący aktualną prędkość jazdy, bieżące przełożenie oraz szereg wskaźników monitorujących temperatury poszczególnych cieczy roboczych, wpływa na wzrost wydajności i komfort pracy operatora.

Ponadto, koparkoładowarki Hidromek standardowo wyposażone są w dzielony pedał hamulca, regulowaną kolumnę kierownicy w dwóch płaszczyznach, układ powrotu łyżki ładowarkowej do pozycji ładowania RTDS oraz radio z odtwarzaczem CD. Opcjonalnie kabina może być wyposażona w klimatyzację i podgrzewany fotel operatora.

Całość dopełnia szeroka gama osprzętów dodatkowych takich jak: szybkozłącza koparkowe i ładowarkowe, łyżki koparkowe o szerokościach od 300 do 900 mm, łyżki skarpowe i skarpowe skrętne, łyżki melioracyjne do rowów, zęby zrywające, wszelki osprzęt wyburzeniowy, frezarki do asfaltu oraz pługi skrętne.

Na życzenie, poza seryjnym immobiliserem, serwis Waryński Trade montuje we wszystkich oferowanych maszynach systemy lokalizacji GPS.

Ekologiczne maszyny JCB
Firma JCB w najnowszych konstrukcjach koparkoładowarek 3CX i 4CX wprowadziła wiele udoskonaleń pod wspólną nazwą Eco.

Jednym z najważniejszych jest system EcoDig. Jest to pierwsze przemysłowe rozwiązanie oparte na zastosowaniu układu trzech pomp hydraulicznych, pozwalające na utrzymanie niższych prędkości obrotowych silnika bez wpływu na wydajność pracy. Rozwiązanie to daje następujące korzyści: oszczędność paliwa w trakcie kopania sięgającą 15%, zmniejszenie emisji spalin, zużycia silnika i poziomu hałasu.


Koparkoładowarka JCB 3CX Eco
Fot. JCB


Kontynuację rozwiązań Eco podwyższających wydajność podczas jazdy po drogach jest system EcoRoad. Zastosowano w nim: blokadę zmiennika momentu, co ograniczyło zużycie paliwa o 25%; układ amortyzacji łyżki, co pozwoliło zmaksymalizować wielkość ładunku oraz zwiększyć prędkość jazdy; układ HSC, który zapewnia automatyczne odłączenie drugiej pompy podczas jazdy na czwartym biegu tak, aby uzyskać optymalne zużycie paliwa; silne hamulce ze wspomaganiem, z układem pełnego zwalniania, co zapewnia oszczędność do 1% paliwa; wspólny zbiornik oleju dla układu hamulcowego i układów roboczych.

Kolejny system to EcoLoad, zwiększający zdolności produkcyjne i wydajność pracy. W ramach tego systemu zastosowano: odłączanie napędu hydraulicznego układu napędowego i skierowanie całej mocy do układu sterowania (roboczego) co zwiększa prędkości ruchów roboczych i wydajność pracy; funkcję HSC, odpowiedzialną za kontrolę prędkości hydrauliki, która odłącza drugą pompę hydrauliczną zapewniając precyzyjniejsze sterowanie przy pracach typu „gradowanie” i ładowanie; funkcję Return to Dig (RTD) automatycznie ustawiającą łyżkę w pozycję kopania; funkcję Limited Slip Differential (LSD), która ogranicza poślizg układu różnicowego, zapewniając automatycznie dodatkowe możliwości trakcyjne w trudnych warunkach.

Oprócz wyżej wymienionych funkcji i opcji zastosowano szereg innych rozwiązań mających na celu zwiększenie wydajności koparkoładowarek i poprawę komfortu operatora, jak: hydrauliczny przesuw ramienia koparki, szybkozłącze ładowarki zintegrowane z widłami, zasilanie hydrauliczne dla narzędzi ręcznych z wężem na bębnie, nowa kabina.

Cztery modele New Holland
Oferta koparkoładowarek New Holland to cztery modele: B90B, B100B, B110B i B115B, które na początku 2011 roku miały nową odsłonę po znaczących zmianach konstrukcyjnych. Maszyny wyposażono m.in. w nowe skrzynie biegów i mosty Cararro, nowe pompy wielotłoczkowe Danfoss, hamulce ze wspomaganiem Power Brake (umieszczone w zwolnicach); oraz zwiększono komfort pracy operatora przez przeprojektowanie kabiny i poprawienie rozmieszczenia elementów kontrolnych.


Koparkoładowarka New Holland B90B
Fot. New Holland


Największą popularnością w naszym kraju cieszą się modele B90B i B115B. B90B to jedyna maszyna w ofercie New Holland, którą pozostawiono na pompie zębatej. Maszyna ta ma moc 97 KM, ręczną skrzynię biegów Power Shuttle i bezpośredni, mechaniczny wtrysk paliwa do 4,5-litrowego, turbodoładowanego silnika. Standardowa pojemność łyżki ładowarkowej w przypadku B90B to 1 m3.
Natomiast model B115B to maszyna na równych kołach (wszystkie koła skrętne), z pompą wielotłoczkową, automatyczną skrzynią Power Shift i wtryskiem Common Rail. Silnik o mocy ponad 110 KM plasuje B115B wśród najmocniejszych koparkoładowarek na europejskim rynku. Duża moc nie oznacza jednak większych kosztów eksploatacji, ponieważ maszynę wyposażono w pompę wielotłoczkową nowej generacji, która dostarcza do układu hydraulicznego jedynie niezbędną ilość oleju. Kiedy żaden z elementów układu nie pracuje pompa działa na minimalnym wydatku (10% wydajności). Przyczynia się to do lepszego wykorzystania mocy silnika, ale również daje znaczną oszczędność paliwa. B115B ma w standardzie łyżkę wielofunkcyjną, tzw. 6w1, o pojemności 1,2 m3.

Komfortowe Volvo
Volvo zawsze przykładało szczególną uwagę do komfortu i ergonomii pracy operatora. Nowy model maszyny Volvo BL71B to przede wszystkim nowa kabina. Jest teraz bardziej przestronna i komfortowa, z dużą ilością ciekawie zaprojektowanych schowków. Kolumna kierownicza regulowana jest we wszystkich płaszczyznach, także położenie kolumny dżojstików sekcji koparkowej można ustawić płynnie w wygodnej pozycji. Znacznie udoskonalono widoczność z wnętrza kabiny, dzięki zwiększeniu powierzchni przeszkleń, zastosowaniu węższych słupków oraz dzięki odpowiedniemu nachyleniu pokrywy silnika.

Mocne i niezawodne elementy zespołu ładowarkowego i koparkowego w połączeniu z inteligentną hydrauliką, wyczuwającą obciążenie zapewniają najwyższe siły podnoszenia i odspajania w tej klasie maszyn. Dodatkowo przepływ hydrauliczny w części koparkowej i ładowarkowej może być sterowany z panelu wewnątrz maszyny. Na życzenie, koparkoładowarka może być wyposażona w instalację hydrauliczną o podwójnym przepływie, co pozwoli pracować między innymi z łyżką z „kciukiem” lub z nożycami hydraulicznymi.

Kąt obrotu łyżki koparkowej został zwiększony do 205°, dzięki czemu maszyna może rzadziej się przemieszczać przy pracach takich, jak np. kopanie wąskich rowów. Nowe, prostokątne podpory stabilizujące o dużej powierzchni zmniejszają nacisk jednostkowy na podłoże o 30% w porównaniu z wcześniejszymi modelami, dzięki czemu maszyna zachowuje lepszą stabilność na miękkim podłożu. Dzięki przeprojektowanemu zbiornikowi paliwa, którego pojemność zwiększono o ponad 20% w porównaniu do poprzedniej wersji, oraz niskiemu apetytowi na paliwo, okres pracy między tankowaniami jest jednym z najdłuższych w klasie.


Nowa koparkoładowarka Volvo BL71B
Fot. Volvo


Koparkoładowarka BL71B zastępuje modele BL71 i BL71Plus, a dotychczasowe modele BL61 i BL61Plus – nowa maszyna oznaczona symbolem BL61B. W obydwu nowych koparkoładowarkach zostały zachowane wszystkie typowe cechy koparkoładowarki Volvo, dzięki którym poprzednie modele zyskały uznanie, w tym m.in.: blokada mechanizmu różnicowego tylnego mostu zapewniająca maksymalną przyczepność tylnych kół na śliskim podłożu (redukuje zużycie opon i innych elementów), pompa wielotłoczkowa o zmiennym wydatku w modelu BL71B, osprzęt ładowarkowy z funkcją samopoziomowania z położeniem pływającym oraz funkcją powrotu do kopania.

Źródło: Forum Budowlane, nr 8 (183) 2011
DODAJ KOMENTARZ
Wymagane: Zaloguj się aby dodać komentarz > Zaloguj się
Wyświetlanie 5 z 2 komentarzy
  • Harosek007 | 15-01-2013 22:58
    Jakie szambo wybrać? to znaczy najlepszym wyborem zdaje się szambo z betonu, Mój sąsiad nabył szambo ekologiczne - z plastiku, po miesiącu okazało się że to plastikowe zostało zgniecione, producent wymienił zbiornik na inny, i po miesiącu się stało to samo... Na 100% zakupię szambo betonowe, mam dylemat tylko nad firmą: http://szamba-betonowe.net.pl/ http://szambabetonowe.com.pl/ http://betonex.net ceny mają takie same, certyfikaty mają więc czym się kierować?
  • tai-owiec_krk | 12-06-2012 15:05
    Zapraszam do skorzystania z bezpłatnego okresu testowego serwisu www.pressinfo.pl monitoring przetargów, wyników postępowań, inwestycji, przyznanych dotacji, serwis inwestycyjno-przetargowy pressinfo.pl, biuletyny, raporty ....
TEMAT MIESIĄCA
Innowacje w ładowarkach kołowych

Ładowarki kołowe to duża rodzina, do której należą maszyny z różnych klas wagowych, o różnych rozwiązaniach konstrukcyjnych. W każdej grupie stale zachodzą zamiany, poprawiające parametry robocze, wpływające na mniejsze zużycie paliwa, czy podnoszące komfort pracy operatora. Czytaj dalej
POLECAMY