Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

Budowlane Palfingery

Ocena: 0
1425

20 października, klienci i przyjaciele firmy Graco spotkali się w Zakładzie Produkcyjnym w Płochocinie na corocznym dniu otwartym. Zaproszonych gości przywitał Krzysztof Pawluczuk, prezes zarządu Graco. Tradycyjnie zaprezentowano żurawie, hakowce i podnośniki koszowe Palfinger oraz zabudowy Graco. Wybrane, przeznaczone dla branży budowlanej, prezentujemy poniżej.

 

Żuraw PK 14002 EH był najmniejszym jaki zaprezentowano podczas spotkania. O jego zaletach mówił Robert Owczarek, inżynier sprzedaży Graco
Fot. Forum Budowlane


Przedstawiciele firmy Graco zwrócili uwagę na pięć żurawi Palfinger przeznaczonych dla branży budowlanej – dwa czekające na montaż: PK 14002 EH i PK 17.001 SLD3 oraz trzy już zabudowane na pojazdach: PK 78002 SH, PK 20.501L TEC3 i PK 41002 EH.

Żuraw PK 14002 EH był najmniejszym, jaki zaprezentowano podczas spotkania. Przeznaczony jest do montażu na pojazdach 2-osiowych. Jak wynika z nazwy należy do klasy 14 tm i dysponuje udźwigiem 850 kg na 12 m.

Wysięgnik w wersji C ma cztery sekcje wysuwane hydraulicznie. Podpory średniej wielkości, po złożeniu obracane są stopkami do góry. Żuraw wyposażony jest w sterowanie radiowe Scanreco. Do rozwiązań, które na pewno zostaną docenione podczas użytkowania żurawia PK 14002 EH należą: prowadzenie przewodów od ramy głównej do wysięgnika w elastycznej osłonie, która zabezpiecza je przed oddziaływaniem czynników zewnętrznych oraz zakres obrotu 420 stopni. Żuraw ma fabrycznie zamontowaną chłodnicę oleju hydraulicznego o mocy 8,5 kW.

Fot. Forum Budowlane

Krzysztof Pawluczuk, prezes zarządu Graco

„Z firmą Palfinger Graco współpracuje od ponad 25 lat. Żurawie Palifingera, samochodowe, kolejowe i morskie, żurawie Epsilon recyklingowe i do drewna charakteryzują się niezawodnością i żywotnością. Są bezpieczne i przyjazne w obsłudze. Mówiąc krótko urządzenia Palfinger to najwyższa światowa jakość. I właśnie do najwyższej jakości przywiązujemy olbrzymią wagę w firmie Graco. Mamy ambicję dostarczać nie tylko produkty wysokiej jakości, ale również usługi i procesy obsługi. Naszym nadrzędnym celem jest zadowolenie użytkowników. Za największy sukces poczytujemy to, iż w trakcie ponad 25-letniej działalności, pozyskaliśmy grono stałych, zadowolonych klientów. Wielu jest z nami od samego początku, a ich opinie są nam bardzo pomocne w udoskonalaniu produktów i usług”.


Palfinger PK 17.001 SLD3 to żuraw szczególnie polecany do załadunku/rozładunku materiałów budowlanych. Należy do klasy 17 tm. Wysięgnik w wersji B ma trzy sekcje wysuwne. Na 10,3 m dysponuje udźwigiem 1,4 t (bez haka i wideł). Zakres obrotu żurawia wynosi 420 stopni. Żuraw podobny jest konstrukcyjnie do modelu PK 14002 EH, z tym że w jego wypadku sterowanie odbywa się z siedziska. Dodatkowo może być wyposażony w 5. i 6. funkcję, czyli operowanie osprzętem w postaci chwytaka lub wideł. Żuraw PK 17.001 SLD3 wyposażono w inteligentny system kontroli stateczności HPSC, ale również systemy informujące kierowcę, w przypadku niezłożenia żurawia do pozycji transportowej.

W żurawiu tym, podobnie jak w pozostałych produkowanych przez firmę Palfinger, wszystkie elementy gruntowane są metodą katoforezy i malowane proszkowo. Standardowym kolorem jest oczywiście czerwony, ale może być też inny kolor z palety RAL.

Od lewej: zabudowa z żurawiem PK 41002 EH na podwoziu Scania G410 i z żurawiem PK 78002 SH na podwoziu Volvo FH16
Fot. Forum Budowlane


Kolejne żurawie Palfingera zostały zaprezentowana z gotowymi zabudowami Graco.

Żuraw PK 78002 SH zabudowano na pojeździe Volvo, i na co warto zwrócić uwagę, pomimo wielkości zrealizowano to na tylnym zwisie podwozia. Zastosowano podwozie 5-osiowe, aby zapewnić należytą stabilność podczas pracy. W tym przypadku jest to Volvo FH16 z silnikiem o mocy 750 KM. Sterowanie żurawiem PK 78002 SH odbywa się drogą radiowa. Nowością jest tu funkcja automatycznego rozkładania i składania. Po zakończeniu pracy, za pomocą jednego przycisku, żuraw z dowolnego położenia samodzielnie składa się do pozycji transportowej. Jest to pierwszy taki system na rynku, przydatny w przypadku dużych żurawi, obsługiwanych przez kilku operatorów. Rozwiązanie chroni zabudowę i kabinę samochodu, a także sam żuraw przed ewentualnym uszkodzeniem. Dzięki zastosowaniu obrotowego hydraulicznego i elektronicznego złącza oraz wieńca zębatego, żuraw ma nieograniczony obrót. Wysięg żurawia w poziomie wynosi 18 m, a udźwig na tej odległości 3250 kg. Udźwig maksymalny to 21 t. Skrzynia ładunkowa ma długość ok. 6,5 m.

Żuraw PK 17.001 SLD3. Tu prezentacji dokonał Jarosław Lubański, specjalista ds. sprzedaży Graco
Fot. Forum Budowlane


Jest to zabudowa z niską podłogą przeznaczona do przewozu kontenerów typu ISO. Żuraw PK 78002 SH wyposażono w AOS czyli system aktywnego tłumienia drgań wysięgnika, opracowany i opatentowany przez firmę Palfinger ponad 15 lat temu. Działanie systemu uwidacznia się przede wszystkim podczas pracy na bardzo długim wysięgu. Rozdzielacz w tym żurawiu umieszczony jest na kolumnie pod osłonami z tworzywa sztucznego, które są odporne na wysokie i niskie temperatury oraz promieniowanie UV.

Daje łatwy dostęp do rozdzielacza podczas serwisowania. W żurawiu zastosowano sekwencję wysuwów, która chroni wysięgnik przed przeciążeniem, tzn. elementy teleskopowe wysuwają się od największych do najmniejszych przekrojów (składanie odbywa się w odwrotnej kolejności).

Palfinger PK 20.501 L z nowej serii Tec3, to żuraw typu L, czyli cały czas pozostaje rozłożony nad skrzynią ładunkową. Jest typowym modelem przeznaczonym do załadunku i rozładunku materiałów budowlanych na paletach. Prezentowany egzemplarz zabudowany był na podwoziu 6x2 MAN TGX 26.500, przystosowanym do ciągnięcia przyczepy. Dysponuje szerokim rozstawem podpór – 7,4 m, dzięki czemu nie ma konieczności stosowania dodatkowych podpór w przedniej części pojazdu. Charakterystyczną cechą żurawia PK 20.501 Tec3 jest sekcja teleskopowa o przekroju wielokąta. Jest to tzw. P-Profile, który firma Palfinger po raz pierwszy zastosowała kilka lat temu w modelu PK 200002, a obecnie stopniowo wprowadza do dużych żurawi oraz żurawi serii L. Sterowania odbywa się z komfortowego siedziska górnego za pomocą dwóch dźwigni działających w systemie krzyżowym i dwóch pedałów. Sterowanie  podporami również odbywa się bezpośrednio z siedziska. Wygodne wejście na stanowisko pracy zapewnia kierowcy dwustopniowa drabinka. W standardzie żuraw ma chłodnicę oleju hydraulicznego.

 

Żuraw PK 20.501 L z nowej serii Tec3 na podwoziu MAN TGX 26.500. Elementy teleskopowe tego żurawia mają przekrój wielokąta
Fot. Forum Budowlane


Ostatni z „pokazowych” żurawi – PK 41002 EH przeznaczony jest do transportu ciężkich materiałów budowlanych. W tym przypadku zabudowano go na 4-osiowym podwoziu 8x4 Scania G410 (z silnikiem o mocy 410 KM). Skrzynia o długość 6,7 m z burtami aluminiowymi o wysokości 1 m jest dzielona na dwie części. Podłogę oraz „ekran” wykonano z blachy ryflowanej wzmacnianej. Żuraw ma maksymalny udźwig 13 t. Wyposażony jest w 4 sekcje wysuwane hydraulicznie na odległość 11,5 m. Na maksymalnym wysięgu osiąga udźwig 3000 kg. W standardzie żuraw PK 41002 EH ma m.in.: sterowanie radiowe, dwie dźwignie kolankowe i przeprost ramienia zginanego nad głównym o 15 stopni, inteligentny system stateczności HPSC, system aktywnego tłumienia drgań AOS. Zakres obrotu żurawia to 400 stopni. Dodatkowa funkcja pozwala na podłączenie np. rotatora lub chwytaka.    AK

 

Źródło: Forum Budowlane, nr 11 (258) 2017

 

 

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -