Avant 750 w praktyce

Ocena: 0
4295
O wydajnych i zwrotnych ładowarkach Avant pisaliśmy już na łamach „Forum Budowlanego” wielokrotnie. Tym razem proponujemy bliższe zapoznanie się z modelem 750, a właściwie z najważniejszymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi, które świadczą o jego przydatność i uniwersalności.

Standardowo Avant wyposażany jest w łyżkę ładowarkową „4 w 1”
Fot. Avant

To co rzuca się w oczy, poza ładnym zielonym kolorem, to przegubowa, dwuczęściowa konstrukcja maszyny. Rozwiązanie takie zapewnia bardzo dobrą zwrotność, co z kolei umożliwia np. boczny załadunek na małej przestrzeni. Wewnętrzny promień skrętu wynosi tylko 1240 mm. Złącze przegubowe łączy ramę przednią i tylną. Umieszczono tam również siłownik, który steruje maszyną. Sztywne połączenie przegubu, które nie oscyluje na boki jest bardzo ważną cechą maszyny tej wielkości. Dzięki takiej konstrukcji niebezpieczeństwo wywrócenia się maszyny jest zdecydowanie mniejsze, ponieważ przeniesienie siły przez sztywny przegub na tylną ramę podwozia skutecznie temu zapobiega. Zalety opisanego rozwiązania doceniło już wielu operatorów, mających doświadczenie w użytkowaniu Avanta.

Na ramie przedniej znajduje się jakże ważny element – wysięgnik. Avant proponuje dwa rodzaje wysięgników – standardowy o ustalonej długości oraz opcjonalny teleskopowy, który wydłużany jest za pomocą siłownika hydraulicznego o 600 mm. To drugie rozwiązanie jest wybierane najczęściej, gdyż zwiększa wysokość podnoszenia oraz zasięg. Na maksymalnie wysuniętym teleskopie Avant 750 dysponuje udźwigiem 1400 kg i maksymalną wysokością wysypu 3010 mm.

Warto zwrócić uwagę na budowę samego wysięgnika. Nowoczesna konstrukcja wysięgnika odsuniętego od osi środkowej gwarantuje doskonałą, nieograniczoną widoczność – nie ma konieczności wychylania się z fotela kierowcy. Ponadto wysięgnik wyposażony jest w czujnik przekroczenia dopuszczalnej masy ładunku, a w opcji dostępny jest system samopoziomujący, który umożliwia sprawniejsze i bardziej precyzyjne przenoszenie ładunku.

Sterowanie większością funkcji ładowarki odbywa się z panelu umieszczonego po prawej stronie operatora, oraz dźwignią sterowania wysięgnikiem i łyżką w postaci joysticka. Nad panelem sterowania znajduje się tablica rozdzielcza, na której zgrupowano m.in.: wskaźnik poziomu paliwa, wskaźnik temperatury płynu i obrotomierz. Ich ergonomiczne rozmieszczenie i wielkość pozwalają na szybki odczyt parametrów pracy.

Avant 750 napędzany jest silnikiem Kubota V2403 o mocy 37 kW (49 KM).

Taka jednostka jest w stanie zapewnić wystarczająco dużo mocy, niezbędnej do przenoszenia ciężkich ładunków np. palet z kostką brukową.


Tak, z wąskimi wykopami, sobie radzi Avant 750 wyposażony w minikoparkę. Warto tutaj zaznaczyć, że Avant Tecno Oy oferuje ponad 100 różnych narzędzi dodatkowych
Fot. Avant

Nabywca Avanta może być spokojny o swoje bezpieczeństwo. Podczas jazdy i w czasie pracy chroni go rama bezpieczeństwa (ROPS) oraz dostępny w opcji, montowany na ramie daszek bezpieczeństwa (FOPS). Egzemplarz prezentowany na zdjęciach wyposażony jest w kabinę Avant LX posiadającą drzwi i ogrzewanie, co poprawia komfort pracy operatora w trudnych warunkach pogodowych. W cieplejszych porach roku drzwi i okna mogą być łatwo zdemontowane. W opcji dostępne są także dwie inne kabiny oznaczone symbolami L i DLX. W każdej z kabin zamontowany jest wygodny fotel z możliwością regulacji twardości, kąta pochylenia oparcia oraz odległości od kierownicy. W opcji dostępny jest pas bezpieczeństwa.

Niewątpliwą zaletą ładowarki jest napęd hydrostatyczny z pompą hydrauliczną. W układzie nie ma części zużywających się. Przepływ oleju do pompy regulowany jest płynnie za pomocą dwóch pedałów sterowniczych (do przodu i do tyłu). Odpowiednie wciśnięcie pedału powoduje proporcjonalną zmianę prędkości jazdy i dostępnej mocy silników. W celu uzyskania maksymalnej mocy należy delikatnie wciskać pedał, zwiększenie prędkości następuje natomiast po jego silniejszym wciśnięciu. Ładowarka Avant 750 obsługuje dwie prędkości jazdy 0–12 i 0–25 km/h. Zakres prędkości ustawia się odpowiednim przełącznikiem na panelu sterowniczym. Zasadą jest, że pracę zaczyna się zawsze od niższego zakresu.

I na koniec należy wspomnieć o najważniejszej zalecie Avanta. Napęd hydrostatyczny na wszystkie koła oraz konstrukcja przegubowa sprawia, że maszyna podczas zawracania nie niszczy podłoża, tak jak ma to miejsce w przypadku tradycyjnych miniładowarek ze sterowaniem burtowym. Wymiary i ciężar Avanta są przy tym niższe.

Źródło: Forum Budowlane, nr 1 (176) 2011
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -

Polecane firmy

Polecamy

Polecamy



Które z niżej wymienionych minikoparek są Ci najlepiej znane?















GŁOSUJ

Jakie znasz koparki kołowe z napędem elektrycznym?





GŁOSUJ