Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

Skuteczny serwis

Ocena: 0
2607
Każdy właściciel maszyny wie, że dobra maszyna budowlana bez odpowiedniej i fachowej obsługi serwisowej to połowa sukcesu. Coraz bardziej skomplikowane rozwiązania stosowane w nowoczesnym sprzęcie wymuszają na serwisach ciągłe podnoszenie kwalifikacji. Postanowiłem sprawdzić jak na co dzień działa serwis sprzętu budowlanego w jednym z oddziałów firmy Atlas Poland Sp. z o.o.

Fot. Atlas Poland

Moją wizytę rozpocząłem od rozejrzenia się po terenie i budynku oddziału. Już na pierwszy rzut oka dostrzegłem mnóstwo sprzętu i narzędzi pozwalających na naprawy maszyn w oddziale oraz kilka świetnie wyposażonych samochodów serwisowych, których używają serwisanci podczas napraw w terenie. Na miejscu firma posiada również magazyn potrzebnych filtrów, olejów oraz pokaźny zbiór części zamiennych. Podczas porannej kawy zapytałem serwisantów firmy Atlas Poland, co w ich pracy jest najważniejsze. Wszyscy zgodnie odpowiedzieli, że najważniejszy jest czas. Czas dojazdu oraz czas naprawy, gdyż coraz więcej maszyn pracuje na budowach gdzie zbyt długi postój oznacza kary finansowe lub zerwanie kontraktu. Ważna jest również dostępność części zamiennych, bez których naprawy byłyby niemożliwe. Jak się dowiedziałem, firma Atlas Poland posiada magazyn części, który zaspokaja potrzeby serwisu. W innym przypadku potrzebne elementy dostarczane są do oddziału w ciągu 24 godzin od ich zamówienia. Ważna jest również wiedza i doświadczenie pracowników serwisu. W tym celu pracownicy Atlas Poland przechodzą regularne szkolenia w fabrykach produkujących maszyny oraz mają stały kontakt z inżynierami w nich pracującymi.

Działalność autoryzowanego serwisu to nie tylko naprawy. Duża i ważna część pracy to okresowe przeglądy sprzętu, które są bardzo ważne dla sprawnej i bezawaryjnej pracy maszyny. Używanie dobrej jakości olejów oraz filtrów rekomendowanych przez producentów sprzętu budowlanego nie jest tu bez znaczenia.

Około godziny 9 wpłynęło zgłoszenie awarii maszyny. W krótkiej rozmowie telefonicznej serwisanta z operatorem, ustalono prawdopodobną przyczynę awarii. Aby zobaczyć „na żywo” jak działa serwis w terenie po chwili siedziałem już z dwoma serwisantami w samochodzie.

Na miejscu okazało się, że maszyna w dziwny sposób traci sterowność. Serwisanci przygotowali się do pracy i zaczęli oględziny. Po podłączeniu urządzenia diagnostycznego, okazało się, że jeden z czujników ciśnień nie odczytuje żadnych wartości. Po wymianie czujnika, niespełna 3 godziny od zgłoszenia awarii maszyna pracowała dalej. W drodze powrotnej dowiedziałem się, że jedziemy jeszcze na planowany przegląd okresowy koparki kołowej. Tu miałem okazję przyjrzeć się szybkiej i sprawnej obsłudze. Dowiedziałem się też, jak ważne dla żywotności maszyny są tak bardzo niedoceniane przez właścicieli właściwe materiały eksploatacyjne oraz regularna ich wymiana.


Fot. Atlas Poland

Około godziny 15 byliśmy z powrotem. Właśnie dostarczono 15-letnią koparkę. Zapowiada się sporo pracy gdyż w maszynie trzeba uszczelnić mnóstwo wycieków, wymienić wadliwe i zużyte elementy oraz wyregulować układ hydrauliczny tak, aby nadawała się do pracy, ale to już zadanie na jutro.

Jak sam się przekonałem, pracując w serwisie maszyn nie można narzekać na brak zajęć czy też nudę, a jego skuteczność ma zasadnicze znaczenie dla właścicieli sprzętu budowlanego. Oby każdy dzień w pracy serwisu był tak skuteczny jak ten dzisiejszy, bo dobry serwis to podstawa.

Źródło: Forum Budowlane, nr 11 (174) 2010
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: