Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

Żurawie samojezdne

Ocena: 0
3198
Kołowe żurawie samojezdne znajdują zastosowanie praktycznie na każdej współczesnej budowie. Producenci oferują konstrukcje na wieloosiowych podwoziach, dysponujące nie tylko dużym udźwigiem i zasięgiem, ale przede wszystkim możliwością poruszania się w trudnym terenie.


Na zdjęciach: dwa najlepiej sprzedające się aktualnie żurawie szosowo-terenowe Grove na świecie to GMK6300L (u góry) o udźwigu 300 t i hybryda GMK6400 o udźwigu 400 t
Fot. Grove


Grove
Grove jest jednym z liderów wśród producentów żurawi samojezdnych. Wchodzi w skład Manitowoc Crane Group. Przedstawicielem Grupy w Polsce jest istniejąca od 1990 roku, firma Grabcranex Paweł Kędzierski.

Grove produkuje kilka rodzajów żurawi, w trzech podstawowych fabrykach (oprócz wymienionych poniżej fabryki Grove znajdują się również w Brazylii, Rosji i Chinach). Żurawie szosowo-terenowe o udźwigu od 40 (GMK2035E) do 450 t (GMK7450) – przeznaczone do poruszania się zarówno po drogach jak i w ciężkim terenie, produkowane są w fabryce w Wilhelmshaven (Niemcy) i Niella Tanaro (Włochy). Żurawie terenowe o udźwigu od 30 (RT530E-2) do 135 t (RT9150E) – typowe, pozwalające na poruszanie się w bardzo ciężkich warunkach terenowych, jak również przydatne wszędzie tam, gdzie wymagana jest maszyna o kompaktowej budowie, produkowane są w zakładach w Shady Grove (USA) i Niella Tanaro (Włochy). Żurawie przemysłowe o udźwigu od 8 (YB4400) do 25 t (YB7725) – specjalistyczne, do pracy w halach i na placach magazynowych, z możliwością przewożenia ładunku na podwoziu, produkowane są w Shady Grove (USA).

Najlepiej sprzedające się aktualnie żurawie szosowo-terenowe to GMK6300L o udźwigu 300 t i wysięgniku podstawowym 80 m (najdłuższym w swojej klasie) oraz GMK6400 o udźwigu 400 t. Ten drugi został laureatem nagrody za innowacyjność i postęp w roku 2013 przyznanej przez Europejskie Stowarzyszenie Transportu Ponadgabarytowego i Żurawi Samojezdnych (ESTA). Żuraw GMK6400 jest pierwszym tego rodzaju o napędzie hybrydowym. Wyposażony jest w jeden silnik spalinowy, a dwie z jego sześciu osi napędzane są za pomocą silników hydraulicznych. Pozwala to na oszczędność paliwa i bardzo dużą precyzję manewrowania. Kolejną zaletą jest zupełnie nowa konstrukcja urządzenia usztywniającego wysięgnik (i zwiększającego udźwig) tzw. Mega Wing Lift. To opatentowane rozwiązanie pozwala na jego samodzielny montaż bez użycia żurawi pomocniczych i zajmuje ok. 20 min.


Najnowszym żurawiem terenowym Grove jest model RT550E o udźwigu 45 t
Fot. Grove

Najnowszym modelem żurawia terenowego Grave jest RT550E (udźwig 45 t), który znalazł już właściciela w Polsce. Żuraw ten wyposażony jest w najdłuższy w swojej klasie 39-metrowy wysięgnik i układ CCS (Crane Control System), wzorowany na systemach stosowanych w samochodach osobowych, pozwalający na wybór najbardziej optymalnej konfiguracji dla wykonania założonej pracy. Wszystkie żurawie terenowe wyposażone są w hydrauliczne hamulce tarczowe, które w porównaniu do tradycyjnych pneumatycznych hamulców bębnowych odznaczają się większą niezawodnością i łatwiejszą obsługą.

Firma Grove obecna jest na rynku polskim od 1964 roku. Od tego czasu można wskazać kilka modeli wręcz legendarnych z uwagi na parametry i trwałość. Można do nich z całą pewnością zaliczyć żurawie terenowe: RT 36/40 Hydra Husky, samochodowe TM800 i TM875 – wiele z nich eksploatowanych jest do dzisiaj, czy produkowany w Polsce na licencji Hydros T-321 i pochodne. Aktualnie najpopularniejszymi żurawiami Grove na rynku są na pewno 100-tonowy żuraw szosowo-terenowy na 4-osiowym podwoziu GMK4100L (bestseller z lat 2009/10, pierwszy żuraw tej klasy, w którym zastosowano 60-metrowy wysięgnik) oraz jeden z najtrwalszych żurawi terenowych RT650E o udźwigu 45 t.

Tadano
Wśród znanych dostawców żurawi samojezdnych jest także niemiecka firma Faun, założona w 1845 roku. Początkowo zajmowała się produkcją wozów pożarniczych. Z biegiem czasu stała się jednym z wiodących producentów żurawi o udźwigu od 40 do 400 t własnej konstrukcji oraz również żurawi przenośnych, montowanych na podwoziach samochodów ciężarowych. Ważnym wydarzeniem było połączenie firmy Faun z japońską firmą Tadano w 1990 roku, co umożliwiło rozszerzenie oferty o nowe konstrukcje i unifikację produktów, przyczyniając się do unowocześnienia gamy oferowanych żurawi i umocnienia pozycji na rynku maszyn budowlanych na świecie. Obecnie pod marką, Tadano program produkcji obejmuje żurawie: szosowo-terenowe rodziny ATF o udźwigu – 40, 50, 70, 90, 110, 130, 180, 220 i 400 t; terenowe rodziny GR o udźwigu – 30, 50, 60, 80 t; samochodowe rodziny HK o udźwigu – 40, 65 i 70 t.


Żuraw terenowy Tadano GR-800 EX (udźwig 80 t)
Fot. Tadano


Do najciekawszych i najbardziej rozpoznawalnych z rozwiązań konstrukcyjnych wyróżniających żurawie Tadano, mających wpływ na komfort pracy i funkcjonalność należą: elektronicznie sterowany ogranicznik udźwigu PAT z rozbudowanym systemem zabezpieczeń, wyświetlaniem informacji dodatkowych i układem samodiagnozowania; Lift and Release Adjuster – układ automatycznej korekty kąta pochylenia wysięgnika, minimalizujący zmianę wysięgu (i związany z tym niepożądany poziomy ruch ciężaru), wynikającą z odkształcenia wysięgnika podczas zmiany naprężenia liny przy unoszeniu, jak również przy opuszczaniu ciężaru; system Super-Stop oferujący możliwość szybkiego i łatwego mocowania liny (przelinowania), współpracujący z wciągarką hydrauliczną wyposażoną w sygnalizator obrotu bębna i wyłączniki krańcowe odwinięcia liny i podniesienia zblocza; Hello Net – fabryczny system monitorowania stanu żurawia przez Internet, co umożliwia  zdalne diagnozowanie maszyny i  przyspiesza usuwanie usterek przez serwis.


Żuraw szosowo-terenowy Tadano ATF 400G-6 Bluetec (udźwig 400 t)
Fot. Tadano


Wszystkie systemy elektryczne i elektroniczne sterowania żurawiem, jak również podwoziem oparte są na nowoczesnej magistrali CAN wykorzystującej cyfrową wymianę informacji. Ułatwia to współpracę układów i zwiększa odporność na zakłócenia. Pozwala także ograniczyć ilość przewodów, upraszczając konstrukcję i proces diagnozowania, który może być przeprowadzony przez operatora maszyny.

Wśród nowości, które ostatnio pojawiły się w ofercie należą modele ATF 180G-5 Bluetec (udźwig 180 t) i ATF 400G-6 Bluetec (udźwig 400 t).

Szczególnie interesującą propozycją jest żuraw ATF 400G-6 Blutec ze względu na: wysokie parametry użyteczne – udźwig, wysokość podnoszenia, szybkość teleskopowania, szybkość opuszczania/podnoszenia zblocza; możliwość współpracy z wieloma wysięgnikami dodatkowymi (bocianami); układ skrętu wszystkich osi; seryjnie montowane układy Hello-Net i Lift and Release Adjuster.

Do najbardziej popularnych żurawi Tadano w Polsce należą modele: ATF 50-3, ATF 70-4, ATF 110-5, ATF 130-5, które są bardzo cenione przez użytkowników za niezawodność, wytrzymałość i funkcjonalność konstrukcji.

Szereg innowacyjnych rozwiązań konstrukcyjnych oraz wysoka jakość zastosowanych podzespołów  pochodzących m.in. od Mercedes-Benz, Bosch-Rexroth, ZF, Webasto, PAT sprawia, że żurawie Tadano mają ugruntowaną pozycję w branży budowlanej pomimo coraz większej konkurencji ze strony innych producentów z Europy oraz Dalekiego Wschodu.

Liebherr
Liebherr-Polska Sp. z o. o. z nową siedzibą w Rudzie Śląskiej, założona w 2005 zajmuje się sprzedażą nowych i używanych maszyn budowlanych Liebherr, części zamiennych oraz serwisem i długoterminowym wynajmem maszyn do robót ziemnych. Do zastosowań w różnorodnych obszarach Liebherr produkuje wiele modeli żurawi samojezdnych z wysięgnikiem teleskopowym i kratownicowym na podwoziu kołowym i gąsienicowym. Oferują one nowoczesną technologię „Made in Germany” do jazdy łączonej szosowo-terenowej.

Żurawie samojezdne Liebherr rodziny LTM – All-Terrain przystosowane są do jazdy zarówno po drogach publicznych jak i w terenie. Dostępne są w 19 wielkościach. Żurawie LTM oferują maksimum mobilności; mogą jechać z prędkością do 80 km/h, a dzięki swojej kompaktowej budowie są niezwykle zwrotne. W 2013 roku gama LTM została wzbogacona o trzy nowe jednostki: LTM 1060 3.1, LTM 1300-6.2 i LTM 1750-9.1.

60-tonowy model LTM 1060-3.1 dysponuje 48-metrowym wysięgnikiem teleskopowym, który jest najdłuższy w programie trójosiowych maszyn Liebherr. Wysięgnik jest wysuwany i wsuwany za pomocą systemu teleskopowego Telematik. Hamulce tarczowe, układ kierowania tylną osią zależny od prędkości i nowoczesny układ sterowania LICCON2 firmy Liebherr zapewniają maszynie wysoki stopień produktywności i bezpieczeństwa.


W 2013 roku Liebherr uzupełnił gamę LTM o trzy nowe jednostki, w tym widoczną na zdjęciu LTM 1750-9.1
Fot. Liebherr



Żuraw Liebherr LTM 1300 prezentuje całkowicie nową koncepcję napędu nadwozia – za pomocą jednego silnika
Fot. Liebherr


Kolejny – 300-tonowy żuraw LTM 1300-6.2 na sześcioosiowym podwoziu jest następcą 250-tonowego modelu LTM 1250-6.1. W stosunku do poprzednika, może poszczycić się 78-metrowym wysięgnikiem teleskopowym – dłuższym od wersji wcześniejszej o 6 m. W LTM 1300-6.2 producent zrealizował całkowicie nową koncepcję napędu nadwozia. Zamiast standardowych w tej klasie dwóch silników, dźwig napędzany jest jednym silnikiem z wałem mechanicznym.

LTM 1750-9.1 o masie 750 t zajmuje pozycję pomiędzy modelami LTM 1500-8.1 i LTM 11200-9.1. Szczególną cechą nowej dziewięcioosiowej maszyny jest możliwość przewożenia kompletnego wysięgnika teleskopowego w ruchu ulicznym. Żuraw LTM 1750-9.1 zapewnia wysokość podnoszenia do 154 m i wysięg do 112 m.

W zależności od zapotrzebowań Liebherr poleca również żurawie z wysięgnikiem kratownicowym. Przykładem może być urządzenie LG 1550 z wysięgnikiem o długości 60 m jako odpowiednik żurawia teleskopowego LTM 1800 do dużych ciężarów (800 t). Jednak zamiast wysięgnika teleskopowego to 550-tonowe urządzenie posiada system wysięgnika kratownicowego.

Połączenie wysięgnika do dużych obciążeń oraz wysięgnika wypadowego dało wysokość podnoszenia 180 m i zasięg 124 m. Wysięgnik typu derrick o 240-tonowym balaście wiszącym zwiększył udźwig żurawia LG 1550 o 260% i jest on taki jak w przypadku maszyn klasy 800/1000 t. Kolejne urządzenie z rodziny LG – model LG 1750 łączy elastyczność żurawia gąsienicowego (750 t) z mobilnością żurawia samojezdnego o tej samej klasie nośności. W modelu LG 1750 Liebherr zastosował pomost obrotowy i system wysięgnika żurawia gąsienicowego LR 1750, jak również opracowane zupełnie od nowa, ośmioosiowe kompaktowe podwozie.

Do najbardziej popularnych na świecie żurawi samojezdnych Liebherr należą jednostki: LTM 1055-3.2 na 3-osiowym z wysięgnikiem teleskopowym 10,2-40 m  i maksymalną nośnością 55 t oraz LTM 1090-4.1 na 4-osiowym podwoziu z wysięgnikiem teleskopowym 11,1–50 m  i maksymalną nośnością 90 t.

Źródło: Forum Budowlane, nr 1 (212) 2014
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: