Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

Udany rok Grupy Volvo

Ocena: 4.6
2094

Volvo Trucks i Renault Trucks podsumowały rok 2017, który obydwie firmy zaliczyły do bardzo udanych. Podsumowano także społeczną akcję „Profesjonalni Kierowcy”, pozytywnie ocenioną przez prezesów firm transportowych. W ubiegłym roku w kursach wzięło udział aż 400 kierowców. W kwietniu rusza III edycja.

Małgorzata Kulis, dyrektor generalny Volvo Group Trucks Fot. Volvo Group Trucks

Volvo Trucks utrzymało się na podium

W 2017 roku Volvo Trucks w segmencie, w którym najbardziej się specjalizuje, czyli dostarczaniu pojazdów ciężarowych o DMC powyżej 16 t, sprzedało 4356 pojazdów. To daje 17,21% udział w całym rynku i III miejsce wśród firm dostarczających ciężkie pojazdy. W sumie w całym 2017 roku w Polsce sprzedano 25314 nowych pojazdów ciężarowych o DMC powyżej 16 t, co stanowi 3,6% wzrost w porównaniu z 2016 rokiem. Rekordowe wyniki sprzedaży branża odnotowała w końcówce roku – w grudniu zarejestrowano aż 2419 samochodów ciężarowych, czyli aż o 13,9% więcej niż rok wcześniej.

W ostatnim miesiącu 2017 roku w tej grupie na I miejsce wysunęło się zdecydowanie Volvo Trucks, które w tym ważnym dla siebie segmencie sprzedało aż 602 pojazdy. Doskonałe wyniki Volvo Trucks zanotowało także w sprzedaży podwozi (wzrost o 36% w porównaniu z poprzednim rokiem) oraz sprzedaży części (14% wzrost r/r) i kontraktów serwisowych (44%). Kilka lat temu w Volvo Trucks powstał specjalny dział odpowiedzialny za sprzedaż podwozi na terenie całej Polski, z gwarancją wsparcia technicznego po zakupie. To się sprawdziło i wzrosty sprzedaży, które zostały odnotowane w ubiegłym roku, w ogromnej mierze są właśnie efektem pracy tego zespołu.

„W roku 2017 chcieliśmy utrzymać stabilny wzrost i tak też się stało. Uzyskany wynik jest bardzo podobny do roku 2016, w którym dostarczyliśmy 4500 pojazdów. Polska jest piątym rynkiem w Europie jeżeli chodzi o wolumen sprzedaży. Z satysfakcją muszę powiedzieć, że Volvo Trucks w grupie krajów rejonu Morza Bałtyckiego jest absolutnie numerem jeden i dostarczył w 2017 roku 8013 pojazdów. W roku 2018 dalej chcemy kontynuować politykę stabilnego wzrostu. Celujemy w 18% udziałów rynkowych. Chcemy kontynuować również sprzedaż systemów telematycznych i osiągnąć tu 75% w sprzedawanych przez nas pojazdach. Liczymy także na 45% wynik sprzedaży kontraktów serwisowych w nowych pojazdach oraz utrzymanie na poziomie 40% udziału pojazdów finansowanych przez naszą siostrzaną spółkę VFS Usługi Finansowe Polska.
W przypadku marki Renault Trucks Polska w 2017 roku odnotowaliśmy kolejne wzrosty. Zostało dostarczonych 2002 nowych pojazdów z czego 1741 w segmencie powyżej 16 t, co dało blisko 7% udział w rynku. W 2017 roku Polska zajęła drugie miejsce, zaraz po Francji w sprzedaży kontraktów serwisowych, co jest olbrzymim osiągnięciem. Celem Renault Trucks na rok 2018 w Polsce jest zwiększenie do 8% udziału w segmencie powyżej 16 t, znacząca obecność w segmencie pojazdów medium duty oraz plan sprzedaży ok. 300 pojazdów LCG
" – powiedziała Małgorzata Kulis, dyrektor generalny Volvo Group Trucks.

Paweł Węcłowski, dyrektor sprzedaży Volvo Trucks w Polsce. Fot. Volvo Trucks

"Dobre wyniki branży w roku 2017 to przede wszystkim efekt dobrej koniunktury w gospodarce, a w drugim półroczu dodatkowo firmy budowlane dokonywały większych zakupów, rozpoczynając realizację inwestycji finansowanych z funduszy unijnych. Spodziewamy się, że w roku 2018 sprzedaż pojazdów o DMC powyżej 16 t utrzyma się na ubiegłorocznym poziomie, czyli ok. 25 tys. sztuk. Dalej będzie się również zwiększała sprzedaż podwozi w stosunku do ciągników siodłowych. Jest to spowodowane przede wszystkim tym, że coraz większą liczbę pojazdów kupuje się do obsługi rynku krajowego, co stanowi efekt dynamicznego wzrostu gospodarczego. Kiedyś firmy obsługujące krajowy rynek przewozów kupowały samochody używane, teraz coraz częściej decydują się na zakup pojazdów nowych."

Rozwój polskiej branży transportowej od lat jest w centrum zainteresowania Volvo Trucks. Pozytywne doświadczenia zebrane w kampanii 4 Poland (Wspieramy Polski Transport) dały impuls do kolejnej akcji, tym razem skierowanej do grupy firm działających w transporcie lokalnym lub regionalnym.

Martwe pole to problem wszystkich kierowców, również samochodów ciężarowych. Specjalnie dla nich Volvo Trucks przygotowało kilka rozwiązań, które minimalizują ryzyko związane z wykonywaniem manewrów – należą do nich ostrzeżenia świetlne czy montaż dodatkowej kamery martwego pola. O rozwiązaniach tych napiszemy w kolejnym wydaniu „Forum Budowlanego”. Dodajmy tu tylko, że celem ostatecznym Volvo Trucks jest skonstruowanie w najbliższych latach pojazdu niemal całkowicie bezpiecznego, który będzie przewidywał zdarzenia na drodze i w razie niebezpieczeństwa sam zareaguje. Już w 2020 r. samochody Volvo Trucks mają być wyposażone w systemy, które w 100% zagwarantują bezkolizyjną jazdę.

Równolegle z pracami, które mają zapewnić bezpieczeństwo kierowcom samochodów Volvo Trucks, firma dba o to, aby pojazdy były coraz bardziej ekologiczne, między innymi dzięki wykorzystaniu LNG. W 2018 roku wejdą do sprzedaży pierwsze pojazdy FM LNG i FH LNG. Są one napędzane skroplonym gazem ziemnym, a w przyszłości producent umożliwi również tankowanie biogazem. Będzie można kupić zarówno klasyczne ciągniki siodłowe, jak i same podwozia, dostępne w wersji z dwiema lub trzema osiami. Modele FH LNG oraz FM LNG, wyposażone w 13-litrowe silniki, osiągają moc od 420 do 460 KM i moment obrotowy od 2100 do 2300 Nm. To rewolucja na rynku, bowiem do tej pory żaden producent nie zaprezentował równie mocnej jednostki z napędem gazowym.

Co szykuje Volvo Trucks w bieżącym roku? Rok 2018 to przede wszystkim dwa ważne jubileusze – 90-lecia Volvo Trucks oraz 25-lecia najpopularniejszego modelu Volvo FH. Na obie te rocznice zostaną przygotowane specjalne edycje pojazdów. Zanim jednak firma ruszy ze sprzedażą pojazdów jubileuszowych, początek roku został zainaugurowany kampanią sprzedażową Fire&Ice. W ramach tej akcji oferowane są dwa typy pojazdów – edycja Fire – pojazdy, które są ukierunkowane na dynamikę i właściwości jezdne oraz edycja Ice – pojazdy wyspecyfikowane pod doskonałą ekonomikę paliwową. Kampania sprzedażowa Fire&Ice potrwa do końca czerwca br.

Renault Trucks ze wzrostem sprzedaży

Również Renault Trucks zalicza rok 2017 do bardzo udanych. Firma realizowała w minionym roku strategię skupiającą się wokół poprawy wizerunku marki. Producentowi udało się przekonać wiele firm do zmiany pojazdów na Renault, co jest zasługą zwłaszcza gamy T. W 2017 roku dużym sukcesem dla marki była m.in. kampania Truck 4 Comfort, która pomogła skutecznie dotrzeć z ofertą do nowych klientów. Była to limitowana edycja komfortowo wyposażonych pojazdów z pakietem bezpieczeństwa, nastawiona również na ekonomikę paliwową. Kampania nie tylko odpowiadała na potrzeby kierowców, przekaz mocno skupiał się na bezpieczeństwie biznesowym właściciela. Każdy pojazd został wyposażony w pełny, 4-letni kontrakt serwisowy, co stanowi rzadkość na rynku, a także gwarancję braku niespodziewanych kosztów w tym czasie. Wydatki związane z techniczną stroną eksploatacji pojazdów zawiera kontrakt Excellence, który obejmuje wszelkie przeglądy okresowe, wymianę oleju, filtrów czy klocków hamulcowych, ale także elementów niestandardowych, np. wkładu filtra cząstek stałych DPF czy nawet naprawę ogrzewania niezależnego.

Wszystkie działania w 2017 roku przełożyły się na dostarczenie na rynek 1741 sztuk o DMC powyżej 16 t, co przekłada się na 9,2% wzrost rok do roku liczby sprzedanych pojazdów (najwyższy wzrost na rynku).

Ewa Jezierska, dyrektor sprzedaży Renault Trucks Polska. Fot. Renault Trucks

"Naszym marzeniem byłoby, aby Renault Trucks uzyskał dwucyfrowy udziału w rynku, jak to już miało miejsce. Uznaliśmy, że stabilny wzrost z realnymi wartościami jest tym czego obecnie oczekujemy. W tym roku chcemy przede wszystkim dalej pracować nad wizerunkiem marki. Będziemy mocno kapitalizować zmiany, które wprowadziliśmy w 2017 roku w naszej strukturze sprzedaży, chcemy być blisko klienta i zwiększać naszą efektywność. Będziemy nadal promować rozwiązania naszych pojazdów z silnikami 13-litrowymi.
Chcielibyśmy być także mocno obecni w podwoziach, zgodnie ze nasza strategią, która zakłada, aby do roku 2020 stanowiły 40% sprzedaży. Nad tym dzisiaj pracujemy. Jednym z kierunków jakie sobie obraliśmy są pojazdy zasilane CNG, pojazdy gamy D oraz gamy K. W 2017 roku przeprowadziliśmy pełną homologację dla pojazdu CNG, przygotowaliśmy serwisy do obsługi i wydaliśmy pierwszy pojazd firmie PGK Śrem. Pojazdy CNG oferujemy z ładownością 16 i 26 t. Nacisk na gamę K, spowodowany jest bardzo dużym boomem budowlanym przewidzianym na lata 2018-2023. Na dzień dzisiejszy dostępne są konfiguracje 8x4 oraz 8x6, której wcześniej nie było. W tym segmencie będziemy w tym roku mocno widoczni."

Rok 2018 zapowiada się dla Renault Trucks równie udanie. Przedstawiciele marki chcą uzyskać udziały w rynku ok. 8%. Zamierzają utrzymać i kontynuować dotychczasową strategię, pracując nadal nad poprawą wizerunku. „Tajną bronią” marki stanowią samochody gamy T z silnikiem 13-litrowym, 440 KM i kabiną Sleeper Cab. Testy pojazdów udowodniły, że przy zachowaniu wysokiego komfortu jazdy oraz niskiego spalania, świetnie sprawdzają się w sytuacji permanentnego braku kierowców. Nawet ten z mniejszym doświadczeniem, „przywiezie” świetny wynik spalania dzięki elastycznemu silnikowi 13-litrowemu i skrzyni Optidriver. Silnik 440 KM oferuje najszerszy na ryku zakres prędkości eksploatacyjnych, już od 850 do 1500 obr./min., co znaczy, że niezależnie od sposobu jazdy kierowcy zawsze jest w zielonym polu. Kabina Sleeper Cab, komfortowo wyposażona w najnowsze rozwiązania podnoszące poziom zadowolenia kierowcy (ergonomiczna tablica przyrządów z 7-calowym wyświetlaczem), leżanka Ultimate, wielofunkcyjna kierownica, komfortowe fotele Recaro, to znakomite rozwiązanie gwarantujące z jednej strony wygodę pracy, z drugiej doskonałe parametry eksploatacyjne. Aerodynamiczny kształt kabiny gwarantuje zarówno niskie opory powietrza, a co za tym idzie niskie spalanie, jak i zmniejsza w porównaniu do HSC masę własną pojazdu, podnosząc tym samym ładowność zestawu. Renault Trucks jest przekonane, że specjalnie przygotowana oferta handlowa, finansowa oraz ubezpieczeniowa sprawi, że pojazdy staną się prawdziwym bestsellerem rynku 2018.

Dla rynku polskiego Renault Trucks przewidział także wzmożoną aktywność dla segmentu podwozi. Chce rozwijać swoją ofertę pojazdów gazowych. Kolejny segment, który Renault Trucks zamierza zaktywizować, to pojazdy dystrybucyjne. Szczególną uwagę producent zwraca na samochody 16-tonowe gamy D, licząc szczególnie na transport chłodniczy. Trzecia aktywność to pojazdy z segmentu budowlanego. Tutaj mowa o ciężkich pojazdach budowlanych 4-osiowych gamy K. Renault Trucks ma oczywiście pojazdy 8x4, ale do świadomości klientów jeszcze nie przebito się z ofertą 8x6. Warto także wspomnieć o unikalnym na rynku rozwiązaniu Optitrack z dołączanym hydraulicznym napędem jednej z osi.

Dużą nowością będą także pojazdy X-Road, niespotykana do tej pory oferta „nowych” samochodów używanych. Wyselekcjonowane pojazdy Gamy T, które pierwsze życie mają już za sobą, trafiają do fabryki Renault Trucks i są poddawane modyfikacji. Obejmuje ona zmianę opon, przełożenia tylnego mostu, zawieszenia, siodła, oprogramowania skrzyni biegów, a także zmiany estetyczne w wyglądzie kabiny. Oczywiście samochód jest „odbudowywany” tzn. wszelkie wymagające tego elementy są wymieniane na nowe. W ten sposób przygotowany pojazd gamy T upodabnia się nieco do samochodu gamy C, stając się doskonalą ofertą dla rynku pojazdów budowlanych. Niczym nowym jest to, że samochody wycofane z ruchu dalekobieżnego przeżywają swoje drugie życie, ciągnąc naczepy wywrotki. Nowość stanowi natomiast fakt przebudowywania takich pojazdów w fabryce po to, żeby lepiej spełniać wymagania stawiane przed nimi przez place budów.

„Profesjonalni Kierowcy” po raz trzeci

W 2018 roku rusza III edycja akcji społecznej „Profesjonalni Kierowcy”. W kwietniu br. ruszą pierwsze bezpłatne kursy i w planach jest przeszkolenie minimum 300 osób, które swoją przyszłość wiążą z branżą transportową. Obecnie akcję wspiera pięć firm: Volvo Trucks, Renault Trucks, Wielton, Ergo Hestia oraz Continental. Do tej pory certyfikat „Profesjonalnego Kierowcy” uzyskało 500 osób, w tym aż 400 w ubiegłym roku. Początkowo podczas drugiej edycji organizatorzy planowali przeszkolić łącznie 300 osób. Zainteresowanie kursami było jednak tak duże, że w sumie w kursach wzięło udział aż 400 kierowców.

Michał Proc, dyrektor ds. rozwiązań biznesowych Volvo Group Trucks. Fot. Volvo Group Trucks

"Rok 2017 pokazał, jak bardzo nasza akcja „Profesjonalni Kierowcy” jest potrzebna. Otrzymaliśmy prawie 1000 zgłoszeń od osób, które swoją przyszłość planują związać z branżą transportową. Przeprowadziliśmy 40 szkoleń w 15 lokalizacjach, po których wydaliśmy uczestnikom 400 certyfikatów. Regularnie badamy także losy naszych kursantów i według najnowszych danych aż 62% osób, które uczestniczyły w kursach organizowanych w ciągu ostatnich 2 lat, pracuje już w branży transportowej. A wielu kierowców, którzy pracy jeszcze nie podjęli, zapowiada, że będą chcieli spróbować swoich sił w tym zawodzie w przyszłości."

Akcja „Profesjonalni Kierowcy” została również bardzo dobrze przyjęta przez branżę. W 2017 roku wiele szkoleń współorganizowały firmy transportowe, w tym m.in. Alegre z Malborka, Bud-Mat Transport z Płocka, Zet Transport, Omega Transport, Sped Partner. Dzięki temu miały okazję już podczas zajęć poznać przyszłych kandydatów do pracy. Właściciele firm zwracają jednak uwagę na to, że szkolenia to nie tylko możliwość znalezienia nowych pracowników. Akcja przede wszystkim buduje nowy wizerunek kierowcy zawodowego.

Wszystkie kursy organizowane w ramach akcji „Profesjonalni Kierowcy” są bezpłatne. Zapisy na szkolenia w ramach tegorocznej edycji ruszą na początku marca. Osoby zainteresowane udziałem w szkoleniach muszą wypełnić formularz umieszczony na stronie internetowej poświęconej akcji www.profesjonalnikierowcy.pl. Warunkiem uczestnictwa jest posiadanie w dniu szkolenia ważnego prawa jazdy kategorii C+E.

W 2017 roku akcję „Profesjonalni Kierowcy” wspierało Renault Trucks. Firma pamiętała o kierowcach z większym doświadczeniem. Dla nich w 2017 roku została przeprowadzona ósma już edycję konkursu Optifuel Challenge, która zgromadziła łącznie 501 kierowców. Z roku na rok poziom umiejętności kierowców rośnie. Tegoroczne wyniki uczestników osiągnęły poziom Master Driverów Renault Trucks. Zdarzyło się nawet, że stającym w konkursowe szranki udało się pobić rezultaty mistrzów. Średni wynik 25,8 l/100km nikogo nie zaskoczył. Po raz pierwszy w konkursie wykorzystano pojazdy z 13-litrowym silnikiem.

Po rocznej przerwie powraca także konkurs dla kierowców „Volvo Trucks Driver Challenge”. VII edycja konkursu ma lekko zmodyfikowaną formułę (stąd też nowa nazwa), ponieważ kierowcy zawodowi będą musieli przejść najpierw eliminacje teoretyczne, a potem najlepsi zmierzą się w konkurencjach praktycznych ukierunkowanych nie tylko na ekonomikę paliwową, ale również na bezpieczeństwo jazdy i umiejętności skutecznego manewrowania pojazdem. Konkurs wystartuje w marcu i będzie otwarty dla wszystkich kierowców zawodowych, niezależnie od marki samochodu ciężarowego, którym jeżdżą. Finał konkursu w Polsce odbędzie się 14 czerwca, a światowy finał we wrześniu.

Na podstawie materiałów konferencyjnych (AK)

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: