Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

Elektryczne ciężarówki eActros jeżdżą już ponad rok

Ocena: 4.5
1675

W pełni elektryczny samochód ciężarowy Mercedes-Benz eActros już od ponad roku dobrze sobie radzi w niełatwej codziennej eksploatacji u klientów. Poczynając od jesieni 2018, klienci Mercedes-Benz Trucks w Niemczech i Szwajcarii otrzymali łącznie dziesięć 18- i 25-tonowych pojazdów z tzw. „floty innowacyjnej” eActrosa w celu ich praktycznego przetestowania. Analizując dane z dziesiątków tysięcy kilometrów przejechanych przez klientów, ale również dzięki ścisłemu kontaktowi z kierowcami, dyspozytorami i menedżerami flot, specjaliści z Mercedes-Benz Trucks sporo się dowiedzieli. A wiedza ta zostanie bezpośrednio spożytkowana w udoskonalaniu eActrosa, którego pierwszy egzemplarz seryjny ma zjechać z taśmy w roku 2021. Zwrotne informacje nadsyłane przez klientów, jak i wyniki testów dowodzą w sumie, że już dziś ciężki transport dystrybucyjny przy użyciu eActrosów Mercedes-Benz może być cichy i lokalnie bezemisyjny.

eActros w ramach pierwszej fazy rozwoju "floty innowacyjnej" wykorzystywany był m.in. przez firmę TBS Transportbeton (Mannheim). Fot. Mercedes-Benz Trucks

Podczas imprezy dla klientów, jaka odbyła się w Wörth nad Renem, dział pojazdów ciężarowych Mercedes-Benz dokonał wstępnego bilansu swoich dokonań w zakresie „floty innowacyjnej”. Teraz około dziesięciu następnych klientów ma otrzymać wersję eActrosa z pierwszej fazy rozwoju, w celu jej wypróbowania przez około roku.

Andreas von Wallfeld, szef działu marketingu, sprzedaży i usług Mercedes-Benz Trucks powiedział: „Konstruując eActrosa Mercedes-Benz weszliśmy na absolutnie słuszną drogę. Tak brzmi moja ogólna konkluzja po ponad roku bardzo intensywnego testowania naszych elektryczno-akumulatorowych ciężarówek do ciężkiego transportu dystrybucyjnego. Chciałbym tu bardzo podziękować naszym klientom, którzy swoją aktywną pomocą wnoszą nadzwyczaj cenny wkład w prace nad pojazdem seryjnym”.

Praktyczna eksploatacja u klientów wykazała między innymi, że oceniany na 200 km zasięg eActrosa okazał się realistyczny – niezależnie od obciążenia użytkowego, przebiegu trasy czy topografii. W ruchu miejskim, na autostradach i drogach lokalnych eActros ani trochę nie ustępuje konwencjonalnej ciężarówce z silnikiem wysokoprężnym pod względem momentu obrotowego i mocy. Zarówno chłodzenie przewożonego ładunku, jak i klimatyzacja (jedno i drugie zasilane elektrycznie) działały bez zarzutu podczas ekstremalnego lata 2019 oraz w warunkach zimowych. Kierowcy chwalili świetną dostępność momentu obrotowego w całym zakresie prędkości. Wskazywali również na to, że pojazd jedzie cicho, i że prowadzi się go przyjemnie i spokojnie. Co istotne, jeżdżąc przewidująco można odzyskiwać energię elektryczną poprzez rekuperację, tj. hamowanie silnikiem. Rzadko używa się wtedy pedału hamulca.

Wszyscy klienci testujący „flotę innowacyjną” używają eActrosów do zadań, które normalnie wykonywaliby pojazdami z konwencjonalnym napędem wysokoprężnym – w rozmaitych branżach i kategoriach. Spektrum przewozowe sięga tu od żywności po materiały budowlane i konstrukcyjne. Testowane są zabudowy chłodnicze, kontenerowe, silosowe i plandekowe. A oto klienci uczestniczący w pierwszej fazie rozwoju „floty innowacyjnej”: Hermes (Friedewald/Hessen), TBS Transportbeton (Mannheim), Meyer-Logistik (Hamburg), EDEKA (Berlin), Rigterink (Flörsheim am Main), Dachser (Stuttgart), Pfenning Logistics (Mannheim), Camion Transport (St. Gallen), Migros (rejon Zurychu), Nagel-Group (Hamburg).

eActros jest zbudowany na ramie Actrosa Mercedes-Benz. Poza tym jednak architektura tego pojazdu została całkowicie dostosowana do napędu elektrycznego i charakteryzuje się wysokim udziałem specjalnych części. Napęd zapewniają dwa silniki elektryczne umieszczone w pobliżu piast kół tylnej osi; każdy z nich osiąga moc 126 kW i maksymalny moment obrotowy 485 Nm. Po przełożeniu daje to 2x11000 Nm ? moc, która nie ustępuje mocy konwencjonalnych ciężarówek. Energii dostarczają eActrosowi akumulatory litowo-jonowe o mocy 240 kWh. Dysponując odpowiednią mocą ładowania, akumulatory można całkowicie naładować w ciągu dwóch godzin (przy 150 kW).

Rozwój i testy ciężkich ciężarówek elektrycznych w transporcie dystrybucyjnym są w różnym stopniu finansowane przez niemieckie Federalne Ministerstwo Środowiska (BMU) i Federalne Ministerstwo Gospodarki i Energii (BMWi) w ramach projektu „Concept ELV”.

Źródło: Mercedes-Benz Trucks

 

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: